Idrottssverige drabbas som många andra hårt ekonomiskt på grund av Coronakrisen. En tydlig konsekvens av krisen att det i stort sett inte skrivs några nya sponsoravtal med föreningar eller idrottsförbund, det upplever Niklas Turner Olovzon som är vice ordförande på Sponsring & Eventsverige.
– Min känsla är att företagen avvaktar, problemet är att ingen vet hur länge det här pågår. Men exakt hur mycket sponsringen till idrottssverige har och kommer minska i år är för tidigt att säga, säger Niklas Turner Olovzon.
De stora förlorarna det är dem som skulle förnya eller skriva nytt avtal just nu men Niklas Turner Olovzon poängterar att många sitter redan på längre avtal. Vanligtvis skrivs sponsoravtal på mellan två till fem år.
Konflikter kan uppkomma
Det som inte förekommit hittills men som Niklas Turner Olovzon tror kan komma om krisen håller i sig länge och idrottssverige fortsatt står still är konflikter där sponsorerna vill säga upp sitt avtal.
– Det blir en form av force majeure mot force majeure, av oförutsägbara händelser får inte sponsorerna vad de betalat för och från föreningen sida får de inte det på grund av oförutsägbara händelser som de inte rår över. Just nu råder en slags kollektiv solidaritet men det kan snabbt ändras till att egoismen ökar, säger Niklas Turner Olovzon.