Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
IFK Kalmars sportchef riktar kritik mot SvFF. I bild: Generalsekreterare Håkan Sjöstrand och ordförande Karl-Erik Nilsson. Foto: Bildbyrån

IFK Kalmars sportchef kritisk mot SvFF: ”Måste ta ett mycket större ansvar”

Uppdaterad
Publicerad

IFK Kalmars sportchef Tommy Nyberg riktar kritik mot Svenska Fotbollförbundet.

Han menar att de tar ett för litet ansvar för den svenska damfotbollens välmående.

– Skillnaden är markant i hur man marknadsför de olika ligorna, säger han till SVT Sport.

IFK Kalmar är en av flera elitföreningar på damsidan inom svensk fotboll som under de senaste åren har varit i en tuff ekonomisk situation. Till skillnad från den tidigare ligakonkurrenten Eskilstuna United har Kalmar klarat sin elitlicens, men föreningen är fortsatt i en situation där planeringen långsiktig är svår av ekonomiska skäl.

Sportchefen Tommy Nyberg är kritisk till hur Svenska Fotbollförbundet vårdar föreningarna inom elitfotboll på damsidan.

– Jag anser att Svenska Fotbollförbundet måste ta ett mycket större ekonomiskt ansvar för damfotbollen. Man är ett förbund som mår bra ekonomiskt och måste ta ett mycket, mycket större långsiktigt ansvar för en verksamhet som ändå tillhör de bästa i världen, säger han till SVT Sport.

”Tydligt att man inte prioriterar damfotbollen”

Den ekonomiska hjälpen behöver tillfalla både föreningarna och deras intresseorganisation, Elitfotboll Dam, menar Nyberg. Dessutom har förbundet ett ansvar vad gäller marknadsföring av elitligorna.

– Skillnaden är markant i hur man marknadsför de olika ligorna och också deltagandet från människor inom förbundet. Det kan man ju titta på rent objektivt, hur mycket utrymme det får. Det har varit tydligt att man inte prioriterar damfotbollen på det sättet man borde göra, säger han.

Att herrfotbollen i Sverige har ett större publikt intresse än damfotbollen är en faktor som i viss utsträckning behöver tas i beaktande och där har ligan ett arbete att genomföra, enligt Nyberg, för att bli mer attraktiv.

– Människor väljer en produkt och uppenbarligen har vi inte lyckats visa på att vår produkt är lika viktig och bra att titta på. Självklart har jag förståelse för att när människor inte kommer så blir det inte samma resurser, men det borde inte ha en sådan betydelse för Svenska Fotbollförbundet, avslutar Nyberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.