Damernas fotbolls-VM för fyra år sedan spelades i Kanada. På grund av tidsskillnaden sändes många av matcherna därför nattetid i Sverige.
– Det är väldigt svårt att jämföra med tidigare mästerskap eftersom vårt tv-tittande är beroende av vilken tid på dygnet som matcherna sänds, säger TV4:s sportchef Erik Westberg.
Sveriges VM-matcher i Frankrike sändes i TV4 och på kanalens olika plattformar. Sportchef Erik Westberg menar att fotbolls-VM engagerar den svenska publiken.
– Tv-tittandet har generellt tappat på klassisk och linjär tv som SVT och TV4, men nu ser vi ändå väldigt bra tittarsiffror och det är ett tydligt tecken på att intresset har ökat för VM, säger Erik Westberg.
2,3 miljoner såg semifinalen
2003 följde närmare fyra miljoner svenskar Sveriges finalförlust mot Tyskland i VM i USA. I årets världsmästerskap var det semifinalen mellan Sverige och Nederländerna som lockade flest tittare då drygt 2,3 miljoner bänkade sig framför tv-apparaterna. Det är årets mest sedda svenska landskamp.
– När Sverige mötte Nederländerna i kvartsfinalen i EM 2017 var det runt en miljon tittare i andra halvlek, säger Erik Westberg.
I tittarandelar, som visar hur stor andel som tittar på ett visst program av alla som tittar på tv, syns också en ökning. Semifinalen i årets VM sågs av åtta av tio tv-tittare, medan bara hälften av alla tv-tittare valde att se kvartsfinalen mellan samma lag i EM 2017.
”Större medieuppbåd”
Helena Andersson, lektor i idrottsvetenskap på Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm, har tidigare jobbat som fysansvarig i damlandslaget under åtta års tid fram till och med förra året. Hon säger att intresset för laget har ökat stadigt hela tiden.
– Många länder har höjt sin prestationsnivå väldigt mycket och det är mer underhållningsvärde, säger Helena Andersson.
Hon tror även att Frankrike som värdland för årets VM har stor betydelse för intresset av mästerskapet.
– Eftersom det var i Europa så blev det ett större medieuppbåd. Ju mer det syns och skrivs om det, desto mer får allmänheten upp ögonen för det, säger Helena Andersson.
Tittarsiffrorna visar hur många som såg Sveriges VM-matcher på linjär tv i TV4. Finalen mellan USA och Nederländerna sågs av 1 080 000 personer, enligt kanalens statistik.