Publikrekordet 25 882, på en landskamp för damer i Sverige, på storbildsskärmen på Friends. Foto: TTVisa alla (3)
Visa alla (3)

Milstolpe för svensk damfotboll – här är rekordsiffran

Publicerad

Över 30 000 i publiken, det var prognosen innan träningsmatchen mot Tyskland. Nu har den officiella siffran presenterats: 25 882 människor finns i publiken på Friends, vilket med marginal är nytt publikrekord på hemmaplan för det svenska damlandslaget.
– Att folk är där och stöttar oss betyder allt och ger oss en extra kraft, säger mittfältaren Caroline Seger till SVT Sport.

För första gången spelar damlandslaget på herrarnas nationalarena. För första gången är det också över 25 000 i publiken, när den officiella publiksiffran presenterades visade den sig bestå av 25 882 åskådare.

– Vi hoppas att det här håller i sig och att intresset växer hela tiden, säger Caroline Seger.

Och även om över 31 000 biljetter var sålda, kan inte publiksiffran ses som annat än en milstolpe. Tidigare rekord var betydligt mindre: 20 302 i publiken när Sverige mötte Schweiz i VM-kvalet på Råsunda 2002.

– Det är viktigt, men just mer symbolvärdet skulle jag säga. Vi visar publikmässigt att intresset finns för också här i Sverige. Intresset har blivit riktigt högt nu senaste 1-2 åren ute i Europa  och ute i världen. Det är symboliskt att vi visar att vi vill hänga med i Sverige, säger Kosovare Asllani efter matchen.

Fischer: ”Fantastisk publik”

Värt att poängtera är att dagens match, trots att det är publikrekord för svenska damlandslaget, inte är damfotbollens största publiksiffra på svensk mark. År 2013 bevittnade 41 301 åskådare Tyskland besegra Norge i EM-finalen på Friends arena.

SVT Sports expert Frida Östberg menar mycket jobb låg bakom det svenska publikrekordet mot Tyskland.

– Det är fantastiskt roligt att man marknadsfört sig så pass mycket. Jag tror att vi kan hamna här om man jobbar mer aktivt med det och har en match om året här i Stockholm, säger SVT Sports expert Frida Östberg om rekordet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer