Olle Liss Björklövens tappade ledning mot Mora ledde till att Svenska Spel stoppade spelandet på matchen. Foto: Johan Löf/Bildbyrån

Hockeyallsvenskans huvudsponsor efter uppmärksammade Björklöven-matchen: ”Vi har ett ansvar”

Uppdaterad
Publicerad

Spelbolaget Unibet är hockeyallsvenskans huvudsponsor.

Sverigechefen Per Carlander slår fast att de ser allvarligt på matchfixningsfrågan och har utbildat alla seriens spelare i frågan.

– Vi lägger otroligt mycket pengar och resurser på förebyggande arbete, säger han till SVT Sport.

Svenska Spel stoppade i går spel på Björklöven–Mora, efter märkliga oddsrörelser. Matchen utreds nu av såväl Svenska ishockeyförbundet och Svenska Spel, och polisen är informerad.

Även hockeyallsvenskans huvudsponsor, spelbolaget Unibet, lade märke till de märkliga oddsrörelserna på marknaden och stoppade möjligheten att spela på matchen. Men till skillnad från Svenska Spel blev det bara ett tillfälligt stopp hos dem.

Matchfixning

– Vi har ju en säkerhetsmekanism, och såg att ett annat bolag hade odds som avvek kraftigt från de andra och hur det borde vara. Så vi stoppade spelet tillfälligt i första periodpausen för att se hur det låg till. Men vi kollade upp det och kom fram till att det var det andra oddset som inte var rimligt, så då öppnade vi upp matchen för spel och hade det öppet efter det, säger Unibets Sverigechef Per Carlander till SVT Sport, och fortsätter:

– Efter det här som inträffade i går så har vi kollat närmare på de spel som lagt hos oss, och utan att gå in på detaljer så ser vi inget avvikande.

”Var inte logiska”

De avvikande oddsen på ett av spelbolagen påverkade stora delar av den gigantiska spelmarknaden.

– När det gäller ishockeyn finns det kanske tre, fyra, fem bolag som sätter egna odds, medan det är ett 50-tal som kollar på dessa bolag och följer efter. Om ett av de stora då ändrar sina odds så kan det bli så att många följer efter, och i det här fallet är det tydligt att det var det som hände. Och de odds som de erbjöd var inte logiska, säger Per Carlander.

”Satsar väldigt mycket“

Som huvudsponsor till hockeyallsvenskan har Unibet mycket kontakt med Björklöven och de andra i ligan och har därför diskuterat det inträffade med huvudpersoner i ligan. Per Carlander säger att de tar allvarligt på frågan.

– Vi satsar väldigt mycket på de här delarna med matchfixning. Vi har precis genomfört en utbildning med alla spelare och ledare i hockeyallsvenskan om vad som gäller, och förklarat vad man får göra och vad man inte får göra och vem man ska vända sig till om något händer, säger han, och lägger till:

– Dessutom har vi infört ”integrity officers” i alla klubbar, som är de första som man ska kontakta. Vi har ju rutiner kring det här, och bra kontakt med myndigheter och hockeyallsvenskan och Svenska ishockeyförbundet som också har rutiner kring hur de utreder. Det är viktigt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Matchfixning

Mer i ämnet