Foto: Bildbyrån

Rekordstor tv-satsning på svensk damhockey

Uppdaterad
Publicerad

SDHL, den svenska högsta ligan i ishockey för damer, skriver historia. Från och med nästa säsong kommer serien att få samtliga matcher tv-sända – som första damliga i världen.

”Detta är ett avtal som ger oss den långsiktiga grunden vi behöver för att popularisera sporten. Det ger oss kontinuitet, synlighet samt möjlighet till större intäkter – och förhoppningsvis innebär det att nu ännu fler upptäcker SDHL”, säger Angelica Lindeberg, kommersiell chef för SDHL, i ett pressmeddelande.

Avtalet sträcker sig över sex säsonger och innebär att minst 200 matcher kommer att tv-produceras varje säsong. Det är svenska XVI Sports som tillsammans med produktionsbolaget Sportsground gör mångmiljonsatsningen på SDHL.

Beskedet tas emot med glädje.

– Det är jättebra för alla ungdomar att kunna se vilka stjärnor det finns, säger Fredrik Glader, huvudtränare i Luleå Hockey, till Sportbladet.

– Jag tycker också att det är ett bra sätt att komma ut och marknadsföra. Då kan man också få in fler sponsorer och stötta damhockeyn, fortsätter han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.