19 augusti: Efter första loppet på Gelleråsen protesterar West Coast racing mot tre Cuprabilar från PWR-racing. De anklagas för att ha modifierat avgassystemet i strid med reglementet.
Innan beslutet fattats startar andra loppet. Mikaela Åhlin-Kottulinsky vinner, den första kvinnliga segraren i STCC:s historia. Tvåan Mattias Andersson protesterar eftersom hon kört en av PWR:s Cuprabilar.
Domarjuryn bifaller protesterna och samtliga förare diskvalificeras.
22 augusti: Cupra Racings internationella chef Jaime Puig ger PWR-teamet full backning och säger att det modifierade avgassystemet måste anses följa reglementet.
24 augusti: PWR-teamet överklagar diskningen som nu går vidare till första instans: Svenska bilsportförbundets disciplinnämnd. De börjar hämta in kommentarer från olika parter.
8 september: Inför loppet på norska Rudskogen besiktigas alla bilar före start för att säkerställa att de har godkända avgassystem. Flera team har bytt avgassystem sedan Gelleråsen, inte bara PWR-teamet.
17 september: TCR Technical Working Group som ansvarar för tolkningen av TCR-reglementet meddelar att det från med nu är tillåtet att modifiera avgassystemet på det sätt som PWR gjorde.
18 september: Disciplinnämnden kommer med sitt utlåtande. PWR frias från anklagelser och får tillbaka sina poäng. West Coast racing överväger att gå vidare i frågan.
21 september: STCC meddelar att en överklagan är inlämnad till Svenska bilsportförbundets juridiska kommitté.