Kruse: ”Setboll för Neuville!”

Uppdaterad
Publicerad

”Neuville måste göra ett av sina bättre rallyn i karriären om han vill ta första 'set' och skaffa sig en liten match boll!” 

Läs SVT Sports expert Jonas Kruses tankar inför VM-rallyt på Sardinien som avgörs under helgen.

Vi är halvvägs in i VM-serien. Belgaren Thierry Neuville har en ledning på 19 poäng och det är mycket viktigt att han inte tappar den under helgen för att behålla pressen på Ogier. Någon poäng har han råd att tappa… men inte för många.

Topp 3 förarmästerskapet efter sex deltävlingar

  1. Thierry Neuville           119
  2. Sébastien Ogier           100
  3. Ott Tänak                      72

Efter deltävlingen i Finland förra året var Neuville och regerande mästaren Sébastien Ogier lika på 160 poäng efter en nolla i protokollet för Ogier (avåkning). Neuville gick sen poänglös de två efterföljande tävlingarna och matchen om VM-guldet var avgjord till Ogiers fördel.

Slagläge igen

Nu har Neuville återigen ett kanonläge att sätta press på Ogier. En fortsatt, kanske även utökad, ledning sätter världsmästaren i en ovan situation som det blir intressant att se hur han hanterar…!?

Neuville agerade moget och självsäkert senast i Portugal där han tog ledningen efter en galen första dag. Klarade pressen, körde smart men samtidigt fort. Han måste agera liknande nu, ha sin plan och följa den, för att få en bättre startposition resten av rallyt.

Neuville måste totalt sett göra ett av sina bättre rallyn i karriären om han vill ta första ”set” och skaffa sig en liten match boll!

Startpositionen en nackdel

Neuville har nackdelen att starta först på de sandiga vägarna. Ett litet hopp för hans del kan vara att det spås regn ikväll som i så fall binder ihop gruset och ger bättre fäste för Thierry som annars kommer få det svårt att spåra första dagen.

Vägarna är generellt smalare, krokigare och sandigare än Portugal.

Löst och sandigt för de första bilarna, spårigt andra vändan. Det är en hård botten i vägen som är uppbyggd av små stenar som verkligen ”sliter” bort gummit ur däcken.

Däckrally?

Sardinien är en av de tuffaste tävlingar vad det gäller däckslitage, där även värmen förstås är en bidragande faktor.

SS 4/8 Tergo Osilo som körs under fredagen är kanske den sträckan som sliter mest på däcken i hela VM serien, trots att den ”bara” är dryga 14 km. Förarna måste bevara däcken och valet av mjuka eller hårda däck, 5 eller 6 däck kan bli avgörande.

Stenarna finns där, tufft för däck och bilar, men lägre fart än Portugal gör att det normalt inte blir lika stora problem med punkteringar och trasiga bilar på grund av smällar från stenar och annat i vägen.

Tre utropstecken och ett frågetecken

Förutom titelkampen mellan Neuville och Ogier så finns självklart fler resultat och insatser att följa med spänning.

!                         

Lappi var snabb här förra året, är i form, behöver lite tur men kan vara en segeraspirant.

Likaså kollegan i Toyota, Ott Tänak som är blixtrande snabb just nu.

!

En outsider till en topplacering är Andreas Mikkelsen. Han har aldrig lyckats på Sardinien, men ett bra test innan rallyt och det faktum att han gillar bilen bättre, gör honom till outsidern som dessutom verkligen behöver en framgång just nu.

!

Intressant start för Mads Östberg. Hans tredje VM-rally 2018 och dessutom nu med en chans att köra till sig fler WRC-starter i år. Detta då platsen efter Meeke (som fått sparken efter senaste avåkningen i Portugal) fortfarande ska fyllas. Östberg är bra förberedd, nu med två testdagar och med sjätteplatsen senast i Portugal i ryggen blir han farlig!

?

Toyota dras med ett fjädrings problem, Jari-Matti Latvala har brutit flera gånger nu med trasig fjädring, ett orosmoln för samtliga förare i teamet.

Ett längre sammandrag med höjdpunkter från Italiens VM-rally sänds 22:35 i SVT1 och SVT Play på söndag.

Kommentatorer: Maria Wallberg och Jonas Kruse

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.