Foto: TT/Viasat

Marcus Ericsson i krasch på Monza

Publicerad

Formel 1-föraren Marcus Ericsson tappade kontrollen över bilen och voltade flera varv under en träning på Monzabanan i Italien. Svenskens team Sauber uppger att orsaken är tekniska problem med bilen och senare på kvällen hälsar Ericsson att han siktar på att köra på lördagen.

Det var mitt på en raksträcka han tappade kontrollen på fordonet, voltade flera varv och sedan for in i säkerhetsbarriären.

Direkt efter kraschen sa Marcus Ericsson på teamradion:

– Jag är okej. Jag vet inte vad som hände.

Svensken kunde sedan ses gå förbi tv-kamerorna i depån, göra tummen upp och vinka.

Marcus Ericsson tar sig ur utryckningsfordonet, till synes oskadd. Foto: Skärmdump från Viasat Sport

Det var i början på på den andra fria träningen som olyckan hände, på ett så kallat flygande varv.

– Det var inte alls vad Ericsson behövde i det här läget. Han har pressen på sig och måste fortsätta leverera VM-poäng för att få stanna i sportens finrum, säger Johan Ejeborg, motorsportkommentator på SVT Sport.

”Jag hoppas kunna köra i morgon”

Vid 20-tiden, drygt fyra timmar efter kraschen, lät Ericsson göra en lugnande videohälsning.

– Jag mår bra och hoppas kunna köra igen i morgon. Det känns otroligt bra att bilarna är så säkra, det var en ”big one” (rejäl krasch).

Mardrömsdag för Sauber – problem även för stallkamraten

Sauber, Ericssons team, har meddelat att orsaken till incidenten är att bakvingen – som styrs via DRS-systemet – var öppen. Bakvingen ska vara stängd och Ericsson fick i och med detta problem med inbromsningen.

Även stallkamraten i Sauber, Charles Leclerc, plockades av banan efter Ericssons krasch. Monegasken Leclerc gjorde sedan ett nytt försök – men har fortsatta problem och tvingades åter in i depån.

Arkiv – Ericsson förklarar Österrikes GP: ”Som en gokart-bana”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer