Det är energibrist

Uppdaterad
Publicerad

Om du äter för lite i relation till hur mycket du tränar kan det få allvarliga konsekvenser. Forskaren Petra Lundström berättar hur du kan undvika problem.

Energibrist kan skada kroppen och ge långvariga problem. Petra Lundström, som är doktorand på Karolinska universitetet och ansvarig för idrottsnutrtion på Riksidrottsförbundet, berättade vad som kan orsaka energibrist i söndagens Vinterstudion:

– Det är ofta kunskapsbrist om hur mycket man behöver äta. Det kan vara oupptäckta matallergier, att man har mag- och tarmkanalproblem av olika anledningar som gör att man får ont i magen när man äter och då väljer att inte äta. Och är det de som har kliniska ätstörningar, säger hon.

Många slutar äta kolhydrater för att gå ner i vikt, men det är inget Petra Lundström rekommenderar elitidrottare att göra. Det kan ge god effekt till en början i det som hon kallar ”småkmånadsfasen” men kan vara skadligt i längden.

– Kroppen tolkar det här som att man kommer in i ett svälttillstånd. Vi mobiliserar våra stresshormoner. för att söka efter föda, för att kroppen vill ju överleva. Och vad vi då gör är att vi kan känna oss väldigt pigga, entusiastiska och motiverade i den här så kallade smekmånadsfasen. Då är man också fortfarande fräsch, då har du inte hunnit bryta ner dig. Men sen kommer problemen och det här är bara ett axplock av vad man råkar ut för, säher Petra Lundström.

De kommande veckorna fokuserar SVT Sports träningssatsning Oseedat på när träningen går överstyr. Träning kräver kost och vila, ändå är det vanligt med energibrist och överträning. Hur hittar man en balans i sin träning? #oseedat

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer