Amazons grundare köper Washington Post

Uppdaterad
Publicerad

Washington Post, en av USA:s största dagstidningar, får ny ägare. Flaggskeppet säljs för 250 miljoner dollar till IT-entreprenören Jeff Bezos.

Efter att det i helgen stod klart att både Boston Globe och Newsweek bytt ägare är Washington Post nästa anrika tidning i raden. Natten till i dag offentliggjordes att Amazons grundare och högsta chef Jeff Bezos köper tidningen.

Prislappen för tidningen som som avslöjade Watergateskandalen, en kvarts miljard dollar, motsvarar ca 1,6 miljarder kr. En summa som i sin tur motsvarar ungefär 1 procent av Bezos totala förmögenhet.

Tidningskris

Försäljningen kom som en chock för de flesta av tidningens anställda och chockade den amerikanska tidningsvärlden, skriver The Guardian.

Washington Post har de senaste 80 åren styrts av familjen Graham som nu säljer på grund av tidningens ekonomiska problem.

”Unikt bra ny ägare”

Tidningar som Express newspaper, The Gazette Newspapers, Southern Maryland Newspapers, Fairfax County Times, El Tiempo Latino omfattas också av försäljningen, skriver Reuters.

Jeff Bezos har visat sig vara ett teknologiskt och affärsmässigt geni. Hans långsiktighet och värdighet kommer att göra honom till en unikt bra ny ägare till The Post, säger Donald Graham från ägarfamiljen om försäljningen.

Giertta: WP tjänar mest på ägarbytet

Helena Giertta som är chefredaktör för tidningen Journalisten tror att Washington Post är den av de tre legendariska tidningarna som tjänar mest på ägarbytet.

– Om Jeff Bezos menar allvar med sina publicistiska ambitioner så kan det nog gå bra för tidningen. Boston Globe-affären är jag inte lika insatt i, men även där är det ju en stormrik finansman som blir ny ägare. Så det finns ju fortfarande status i att vara ägare till en tidning, säger hon.

Helena Giertta tror mer på att satsa än att spara sig ur krisen och hon tycker det är sorgligt med nedskärningarna på de svenska tidningshusen.

– Man har glömt bort det viktigaste, att läsarna blir lidande när man skär ner på journalistiken.

Så vem ska rädda de krisande svenska tidningarna?

– Ja, vem? Jan Guillou kanske, eller Robert Weil.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tidningskris

Mer i ämnet