Olivia de Havilland 1968, Catherine Zeta Jones som Olivia de Havilland i The feud och Olivia de Havilland 2016. Foto: AP/TT

Amerikanska högsta domstolen avslår 102-årings stämningsansökan mot tv-serie

Uppdaterad
Publicerad

Olivia de Havillands fall har kommit att handla om levande personers rätt till sin egen historia när de porträtteras i film, tv och böcker. Nu väljer den amerikanska högsta domstolen att inte gå vidare med hennes stämningsansökan mot tv-bolaget FX Networks.

102-åriga Olivia de Havillands Hollywood-karriär tog fart på 30-talet och hon syns i storfilmer som Borta med vinden (1939). I tv-serien The Feud, som handlar om den beryktade striden mellan skådespelarna Bette Davis och Joan Crawford, spelas de Havilland av Catherine Zeta-Jones.

Olivia de Havilland har hävdat att tv-serien skadat hennes rykte genom att porträttera henne som ”skvallrig och hycklande”.  I mars 2018 slog en domstol fast att de Havilland ”inte äger historieskrivningen”, men skådespelarens juridiska ombud drev saken vidare i hopp om att fallet skulle kunna bli prejudicerande.

Principiellt viktigt

de Havillands advokater skriver att hon nu är ”väldigt besviken över att högsta domstolen inte tog chansen att slå fast att det första tillägget i den amerikanska författningen (om yttrandefrihet) inte skyddar spridandet av medvetna lögner i någon form, inklusive så kallade dokumentära draman”, skriver nyhetsbyrån Reuters.

Men domstolen ansåg att det första tillägget ger serie-skaparna rätt att porträttera de Havilland utan hennes godkännande och att rollfiguren för det mesta framställs i god dager.

Flera stora bolag och fackföreningar i filmbranschen har följt fallet noga och menade att en vinst för de Havilland hade kunnat innebära att alla böcker, filmer, pjäser och tv-program som skildrar verkliga människor riskerar att dras inför rätta.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.