Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hör Kulturnyheternas kritiker Tali da Silva recensera Melodifestivalens andra deltävling – där bland andra Eva Rydbergs son får en känga. Foto: Claudio Bresciani/TTVisa alla (2)
Visa alla (2)

”Anton Ewald gick hem hos småtjejerna... och hos stortjejerna”

Uppdaterad
Publicerad
ANALYS ·

Skrevgrepp, tantfest och 90-talsnostalgi. Melodifestivalens andra deltävling hade något för alla. Kulturnyheternas musikkritiker Tali da Silva listar kvällens största händelser.

Tali da Silva

Kulturjournalist

Kvällens skräll

Man älskar ju Eva och Ewa. Man blir varm i hjärtat. Men att de gick vidare är väl – ja, lite skrämmande? Missförstå mig rätt: Humornumrena hör till, de lyser upp, de ska finnas med i mixen. Men de ska absolut inte gå vidare. Och du Eva Rydberg: låt aldrig din son skriva låttexter till dig igen. Dra in veckopengen. Han verkar helt ding dong.

Kvällens lågoddsare

Det fanns en låt i deltävling två som var bra på riktigt, och det var Dotter med Little tot. Dunkande, klubbig bas, snygg, stark röst, och säker på scen. Vad härligt det är när svenska folket visar att musikalisk kvalité lönar sig, även i Melodifestivalen. Och sammetsögon förstås, och skrevgrepp och – ja alltså Anton Ewald gick ju hem hos småtjejerna. Eller i alla fall hos stortjejerna//Mvh stortjej.

Kvällens konstigaste

Är det något man kan lita på så är det den trendkyrkogård som Melodifestivalen är, har varit och fortsätter vara. I och med Wahl feat. Samis nostalginummer kan vi nu vara helt säkra på att 90-talstrenden officiellt är över – inga fler hipsters i fiskarhatt i sommar alltså. Men var det någon mer som reagerade på hur lite 90-tal det faktiskt var i själva numret? Istället hade Sami – eller Wahl – plockat fram Partille-Johnny-trenden från 00-talet med byxan i strumporna. Varför? Fast allra konstigast var nog att de inte gick vidare, med tävlingens tralligaste refräng.

Kvällens snyggaste

Patrik Jeans falsett, men framför allt: hans bakgrundsdansare. Koreografin, kläderna, färgerna – för en liten stund kändes det som om man var på Kungliga operan och inte framför Melloskärmen.

Kvällens teknikgenombrott

Kul! Att de lyckats klona Måns Zelmerlöw! Och bara kallat honom för Patrick Jean. Det öppnar ju upp för helt nya möjligheter: Kanske en manskör bestående av ett trettiotal Ravaillacz? Skulle vi kunna slänga in Timbuktu i tävlingen – mot hans vilja? Alltså inte mot klonens vilja men mot originalets. Eller ska vi bara ta och skicka de där Abbatarerna igen?

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.

Melodifestivalen 2021

Mer i ämnet