Mission Impossible och Indiana Jones gjorde en återkomst men det var de klassiska auteurerna som stod för både filmkonsten och uppmärksamheten.
Christopher Nolan, Sofia Coppola, Wes Anderson, Catherine Breillat, Aki Kaurismäki och Hirokazu Kore-eda är bara några av de veteraner som kom med en ny film i distinkt, igenkännbar stil under det kvalitetsrika filmåret 2023.
Men kanske sker regissörens tydliga prägel på filmen bekostnad av längden som fortsätter att tänja på uthållighetens gräns? Martin Scorseses ”Killers of the Flower Moon”, Christopher Nolans “Oppenheimer” och Ari Asters ”Beau is afraid” är alla tre timmar eller längre.
Varken producenter eller biopublik är förtjusta i långa filmer men med fritt konstnärskap så har också regissörerna (eller auteurerna) sista ordet i filmens utformning – inklusive längd. Men som kritikern Roger Ebert en gång sa ”Ingen bra film är för lång och ingen dålig film är kort nog”.
Trots det var det ”Barbie” (1 tim 54 min) som slog ”Oppenheimer” i antal biobesökare i årets mest uppmärksammade premiärrace som dubbades ”Barbenheimer”. Även i Sverige märktes två tydliga filmtrender. Sociala orättvisor var ett återkommande ämne, i filmer som ”Dogborn”, ”Paradiset brinner” och ”Motståndaren” med teman som flyktingkris, trafficking och hemlöshet.
Nya, gränstänjande konstnärliga uttryck stod också ut, som i ”100 årstider”, ”Vernissage hos Gud” och ”Hypermoon” som i det närmaste kan beskrivas som surrealistiska bildcollage, och i ”En dag ska allt det här bli ditt” där animationer blandades med drama.
En bra prognos för filmåret 2024 och ett hoppfullt budskap om att kreativitet kan flöda även under dystra tider.
I klippet ovan väljer Hainer ut favoritfilmerna från året.