För första gången tillkännagav en kvinna Svenska Akademiens val av en Nobelpristagare i litteratur.
Sara Danius motiverade:
”För hennes mångstämmiga verk, ett monument över lidande och mod i vår tid”.
”Stor enighet”
När Kulturnyheterna träffar Danius på plats i börshuset strax efter tillkännagivandet säger hon:
– Vi ville hitta en framstående författare. Det har vi gjort nu. Beslutet är fattat med stor enighet och stor entusiasm.
Sara Danius säger att hon precis pratat med Svetlana Aleksijevitj för att ge hennes beskedet:
– Hon sa ett ord: fantastic.
”Gapande tomhål”
Sara Danius säger att hon inte vill gå in vidare på varför valet föll på just Svetlana Aleksijevitj.
– Jag kan säga att det är en storartad författare som har lyckats göra väldigt många nya saker. Hon har ett väldigt stoff, från första världskriget till i dag, med det postsovjetiska människan, säger hon.
– Hon har utvecklat en ny litterär genre, som överskrider journalistikens format. Tar man bort hennes verk från hyllorna ser man ett gapande tomhål. Det säger någonting om hur originell hon är.
”Ny form av sakprosa”
Enligt Sara Danius skriver Svetlana Aleksijevitj första kapitlen av en ny genrehistoria, som ännu saknar namn.
– Det är en ny form av sakprosa. Vad vi ska kalla genren får vi återkomma till.
Svetlana Aleksijevitj har funnits med i spekulationer kring Nobelpriset länge, varför får hon det just i år?
– För att Akademien bestämde det.
”Förtvivlan, sorg och kärlek”
– Det är ett enormt arbete som hon har gjort, i nästan 40 år har hon ägnat sig åt att nästan kartlägga den sovjetiska människan. Hon har gjort det i anslutning till vissa stora händelser, andra världskriget, Tjernobylkatastrofen. Stora händelser som är vattendelare, på något sätt i sovjetisk och även i postsovjetisk historia, säger Sara Danius.
Men det är inte händelserna i sig, utan känslorna hos dem det handlar om som står i berättandes centrum.
– Särskilt förtvivlan, sorg och kärlek. Det kan vara kärlek till fosterlandet, säger Sara Danius.
Aleksijevitj serie om den sovjetiska och postsovjetiska historien har av vissa bettraktats som kontroversiell i hemlandet Vitryssland, och i grannlandet Ryssland. Men Svenska Akademiens har inte tagit hänsyn till politik i valet av pristagare.
– Det här är inte ett politiskt pris, säger Sara Danius.