Han älskar CD – spår den ratade skivans comeback

Uppdaterad
Publicerad

Alla vill ha vinylen – men ingen älskar CD-skivan. Än. Dj:n och kreatören Tommie X spår CD-skivans revansch.

Efterfrågan på LP-skivor har de senaste åren ökat så mycket att det blivit vinylbrist i branschen. De senaste fem åren har vinylförsäljningen gått upp med 77 % i Sverige, och den omsätter i dag mer än CD-skivan, som bara står för tre procent av musikförsäljningen. Detta enligt siffror från branschorganisationen Ifpi.

CD:n är däremot hopplöst ute. Men den har sina försvarare. Tommie X är dj och kreatör, och har runt 600 CD-skivor i sin samling.

– Vinylen verkar väcka väldigt mycket nostalgikänslor hos folk, men CD:n har oförtjänt dåligt rykte. CD-skivan kanske anses ful och lite plastig i jämförelse, som nåt man köper på macken. Men det kanske inte har gått tillräckligt lång tid, säger han.

Hör Tommie X om när CD-skivan gör comeback i klippet.

Kan komma trendbrott

Det är 13 år sedan strömmad musik introducerades i Sverige för första gången, och sedan dess har CD-skivan marginaliserats. Försäljningen minskade med mer än hälften mellan 2016 och 2020, och folk fortsätter att åka med sina gamla albumsamlingar till soptippen. Tommie X är född 1986.

– Jag är ganska nostalgiskt lagd så CD är jättecoolt för mig. Sedan har jag kompisar som bara tycker den är onödig, det är ju bara att ladda ner eller streama musiken.

Men ett trendbrott kan vara på väg. I USA så ökade skivförsäljningen för första gången på 18 år, enligt färska siffror från Billboard. Orsaken är ett antal stora albumsläpp, bland annat från Adele, som drivit upp siffrorna.

Kommer en ny generation att upptäcka CD-skivan tror du?

-Det tror jag definitivt. Jag har en kompis som är född 2000, han lånade mina pärmar med CD-skivor, och var helt tagen av det här konceptet ”album”. Ett visst antal låtar i en ordning som någon har bestämt, plus ett speciellt omslag, säger Tommie X.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.