Nils Einar Grönberg, känd under artistnamnet Einár sköts ihjäl i oktober 2021. Ingen person är frihetsberövad. Foto: TT

Analys: Den melodiska gangsterrappens fall

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

På bara några år har den svenska hiphopen förändrats drastiskt. Den har dominerat musikgalor och topplistor. Men samtidigt har en skugga svept in över musiken.

De senaste åren har det funnits ett dilemma inom den svenska hiphopen. Samtidigt som genren ställer krav på autenticitet, alltså att du som rappare ska vara äkta i din musik, har innehållet ständigt kritiserats. Kritikerna har kallat den för våldsglorifierande. Försvararna har kontrat med att texterna avspeglar samhället vi lever i. 

I folkmun kallas den för ”gangsterrap”. En melodisk variant som skiljer sig från de amerikanska föregångarna NWA, eller svenska Kartellen. Och den melodiska varianten som slog igenom i slutet av 2018, början av 2019 var aldrig fri från kritik, men den lyckades bli störst i Sverige.

Dödsskjutningen av Einár

Ny våg av svenska hiphop-artister

Den svenska hiphopen gjorde succé och nådde långt utanför Sveriges gränser. Det amerikanska musikmagasinet Rolling Stone skrev ett helt reportage om Dree Lows enorma framgångar som independentartist. 

Under de följande åren dominerade den nya vågens svenska hiphop-artister musikscenen, topplistorna och musikgalorna som några år tidigare präglats av house och pop. 

På Grammisgalan 2019 var det Z.E som plockade hem priset ”årets artist”. Där och då inträffade ett skifte på den svenska musikscenen. Han var inte bara en ”hiphop-artist”, han var årets artist. Året därpå under P3 Guldgalan hände samma sak. De absolut tyngsta priserna gick till hiphop-artister. Årets låt gick till den relativt nya artisten Einár, ett artistnamn som få kände till bara tolv månader tidigare.

Förutom att hiphop-artisterna var nya på musikscenen fanns det även andra faktorer som skiljde dem från mainstreamartisterna, som tidigare dominerat musikgalorna och topplistorna.

Störst i Sverige

De nya rapparna gjorde det mesta på egen hand. De byggde upp sina fanskaror via sociala medier och musiken släpptes independent, utan hjälp av några stora skivbolag eller fina pressutskick. Det här var inte personer som hade välkomnats in i etablissemanget, de hade jobbat sig upp. De var autentiska och selfmade. 

Även den nya hiphop-musiken skiljde sig från det som varit. Produktionerna var popinfluerade, texterna mer melodiska, lite enklare än den typen av hiphop som dominerat tidigare. Raderna levererades i ett långsammare tempo, innehållet var explicit. Det var nytt. Det var unikt. Det var störst i Sverige.

En skugga över musiken

Trots dess storhet möttes musiken gång på gång av kritik – både inom genren men även utifrån. 

Men oavsett om man tillhör kritiker eller försvarare så kan nog de flesta enas om att det numera ligger en skugga över musiken. Några av de största artisterna avtjänar fängelsestraff just nu och en av de största sköts till döds i torsdags kväll. Och kanske är det just denna skugga som kommer att leda till den melodiska gangsterrappens fall. 

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.

Dödsskjutningen av Einár

Mer i ämnet