Frasen Hakuna matata, som är swahili för ”inga bekymmer”, gjordes världskänd i samband med att Disney-filmen Lejonkungen hade premiär 1994. Samma år ansökte företaget om varumärkesskydd för frasen, vilket godkändes 2003. Inför 2019 års nypremiär av filmklassikern har dock kritiska röster höjts, som menar att varumärkesregistreringen är att likna vid kolonialism. Det rapporterar Dagens nyheter.
Ett upprop har startats av den Zimbabwe-födda Shelton Mpala, och hittills har 30.000 personer skrivit under.
”Anslut er och säg NEJ till Disney och andra koncerner eller enskilda som försöker varumärkesskydda språk, termer eller fraser som de inte skapat. Jag liknar detta vid kolonialism och rån, en appropriering av något som du inte har rätt till”, skriver Shelton Mpala i uppropet.
Hakuna matata används i länder som Kenya, Tanzania, Uganda och Rwanda. Anledningen till att Disney ansökte om varumärkesregistrering av frasen var att förhindra konkurrenter att trycka den på produkter.