Disney går om Netflix i antal prenumeranter. Foto: TT

Disney går om Netflix – ökar priserna

Uppdaterad
Publicerad

Disney har nu dryga 221 miljoner användare utslaget över sina strömningsplattformar. Det innebär att företaget går om branschjätten Netflix, rapporterar The Washington Post.

Disney streaming består av tjänsterna Hulu, Espn+, Star+, NHL.tv och flaggskeppet Disney+. Den sistnämnda ökade sitt användarantal med 14,4 miljoner prenumeranter mellan april och juli i år, vilket gav tjänsten totalt 152 miljoner betalande kunder.

Med den siffran landar Disney på totalt 221 miljoner användare sett till alla sina plattformar, vilket får företaget att gå om den populära film- och seriedistributören Netflix med ungefär 300 000. Och för att kapitalisera på det ökande antalet tittare vrider företaget nu upp månadskostnaderna.

Så mycket dyrare blir det

Prisökningarna kommer främst att drabba amerikanska användare. Företaget har meddelat att man kommer öka avgiften med mellan 3 och 10,99 dollar (motsvarande 30 respektive 110 kronor) per månad. Disney kommer även införa en reklamstödd version av tjänsten som kommer kosta 7,99 dollar, ungefär 80 kronor, i månaden.

Enligt Disneys ekonomichef Christine McCarthy väntas reklamtjänsten bli populär och företaget menar att de kommer kunna ge ”större valmöjligheter för konsumenten vad gäller pris och tilltala en större publik”.

Netflix tappar användare

Andra tjänster har kämpat med att behålla användare i tider av ekonomisk instabilitet. Netflix till exempel tappade 200 000 användare årets första kvartal för att sedan förlora ytterligare 970 000 de följande tre månaderna.

Under det gångna året har företaget sagt upp minst 450 medarbetare på sina amerikanska kontor för att dra ner på utgifter.

Huruvida Disneys prisändringar kommer att påverka tjänsten i Sverige återstår att se.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer