Bild ur filmen Downhill med Julia Louis-Dreyfus och Will Ferrell i rollerna. Foto: TT

Downhill-skådisarna: Vi ju amerikaner i Europa

Publicerad

Filmen Turist – om en man som överger sin familj under en lavin på semester i alperna – gav den svenske regissören Ruben Östlund ett rejält internationellt genombrott.

Nu kommer den Amerikanska storbudget-remaken betitlad Downhill. Filmen har varit hajpad men fick tuff kritik efter sina första visningar. Kulturnyheterna träffade regissörerna Jim Rash och Nat Faxon tillsammans med filmens skådespelare Will Ferrell och Julia Louis Dreyfus i Los Angeles.

Ruben Östlund ville att par skulle gå och se Turist och hålla varandra i handen men hoppades att kvinnan sakta skulle släppa taget om mannens hand under filmens gång. Hade ni samma mål?

– Nej men jag gillar idén med par som går och ser filmen och har en väldigt djupgående och intensiv diskussion efteråt. Jag hoppas att allt går bra men att den ska sporra konversation, säger Julia Louis Dreyfus som spelar mamman och hustrun Billie i Downhill. Hon får medhåll av sin medspelare Will Ferrell som spelar hennes äkta make Pete.

– Yeah, om den inspirerar diskussion så är det jättebra sak, säger Ferrell.

Den amerikanska kärnfamiljen använder en skidsemester i de österrikiska alperna som terapi för ett äktenskap som verkar kört fast. När en lavin är på väg att utplåna lyxhotellets uteservering flippar Pete och lämnar familjen åt sitt öde. Det visar sig förstås att lavinen varit kontrollerad, och Pete lommar tillbaka till bordet, pulveriserad som pappa, make och räddare i nöden.

Det kanske är skillnaden mellan svenskar och amerikaner, Östlund hade ju en Bergmansk idé om att han ville öka på skilsmässostatistiken i samma anda som Scener ur ett äktenskap.

– Ja, säger Will Ferrell och skrattar.

”Förhoppningsvid leder filmen till debatt”

Regissörsduon Jim Rash och Nat Faxon (mest kända som manusförfattare till The Descendants) har arbetat med ett manus som även skrivits av Successions skapare Jessie Armstrong. Duon säger också att Downhill hade ett annat syfte än att bryta upp äktenskap.

– Förhoppningsvis leder filmen till en debatt efteråt, som ifrågasätter om du verkligen känner personen du är med, och om du känner dig själv och vad du hade gjort i samma scenario. Förhoppningsvis släpper du inte din partners hand helt, men det leder till en konversation, säger Nat Faxon.

USA har ju en ännu starkare kultur kring ”den manlige hjälten”. Vad skulle ni säga är specifikt amerikanskt med den här versionen?

– Till att börja med så har vi ju amerikaner i Europa, så vi får en direkt ”fish out of water”-lager genom det, förklarar Jim Rash. Semester är en universellt sårbar plats att befinna sig på för de flesta. Jag tror att Ruben sade att Amerikaner är mycket mer verbala och missnöjda när någonting går fel, och ja vi är väldigt snabba på att klaga och har med det elementet.

Dålig kritik efter premiären

Ruben Östlunds original visade hur det snäva manlighetsidealet och den småborgerliga kärnfamiljen är sköra korthus inför naturens urkrafter. Liknande teman återfinns i Downhill, men den amerikanska versionen har tagit sig vissa friheter med originalet. Något som fick många kritiker att såga filmen efter premiären i Sundance.

Ni fick ganska blandade recensioner och det är förväntat när man gör en remake men hur känner ni när de (som exempelvis Hollywood reporter) kallar Downhill för en ”kommersiell omgörning” av originalet?

– Jag håller inte med om det nödvändigtvis, säger Julia Louis Dreyfus.

– Jag menar, självklart är målet att alla ska älska filmen men jag tror faktiskt att vi gjort ett ”riff” på originalet, och tagit den till en annan plats. Den har en amerikansk medvetenhet, vi har öppnat några av rollpersonerna på ett sätt som känns lämpligt. Jag är förtjust i slutprodukten och jag är väldigt glad över att Ruben också var det.

– Ja det är lite ”damned if you do, damned if you dont”, fyller Will Ferrell i.

– Det finns ingen anledning att göra en remake som följer originalet ruta för ruta, med samma ton, varför göra det? Så även om den håller fast vid många av samma teman är det en totalt annorlunda film än originalet.

Jag reagerade på att du (Will Ferrell) var lättare att tycka om än Johannes Bah Kunkhes rollperson i originalet. Tycker ni att Downhill är mer förlåtande mot Pete?

– Jag…. tror inte det. Självklart är ju hans initiala reaktion densamma som i originalet. Det är fortfarande ”pretty shitty” det han gör.

– Ja, men det är inte svart och vitt. Och det var väldigt medvetet från vår sida. Vi ville att det skulle vara lite grått. Idén att en bra människa fortfarande kan göra någonting fruktansvärt och att vi alla är kapabla till att göra riktigt dåliga val. Då blir frågan sen ”hur försonas vi med det, hur återhämtar vi oss från de ögonblicken?”. Det är det filmen handlar om, säger Julia Louis Dreyfus.

Fotnot: Efter att intervjun gjordes ställdes den svenska premiären av Downhill in. Det är oklart när och om filmen kommer att få svensk premiär.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.