Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Barnmorskan med Catherine Deneuve och Catherine Frot Foto: Folkets bio

Filmrecension: ”Barnmorskan”

”Barnmorskan” är ett mästarmöte mellan två av Frankrikes allra mest mångsidiga och begåvade skådespelare: Catherine Frot och Catherine Deneuve. Det är också deras självlysande rolltolkningar som ger hela filmen dess existensberättigande. Tillsammans lyckas de nämligen förjupa två trista kvinnoschabloner och skapa framåtrörelse av ett ganska slarvigt manus.

Vi har alltså en åldrad partypingla och en puritansk nucka med skyhög arbetsmoral. Deneuve gör den levnadsskickliga Beatrice som smygbor i ”lånade” Parisvåningar, går till pantbanken med gamla juveler och spelar poker i Paris ruffigare kvarter om nätterna. Hon är alltid och aldrig pank, tycker aldrig det är fel med ett glas vin eller en blodig stek.

Frot som den jordnära barnmorskan Claire är hennes antites. Hon dricker inte, äter inte kött, slösar aldrig. Hon är en grå mus vars enda nöje består i att påta på kolonilotten och gå upp i svinottan i sin trista lägenhet för att cykla till jobbet och förlösa bebisar.

När Beatrice, som var ihop med Claires pappa under hennes barndom, ringer och vill träffas förändras Claires liv. De kommer att påverka varandra båda två, det förstår man från ruta ett. Det är ändå kul när det händer, Deneuves Beatrice är nämligen underhållande i varje sekund.

Frots torra barnmorska Claire smittas motvilligt av den gamla styvmoderns jävlar anamma och blommar givetvis ut en smula med hjälp av musik, vin, ost och en förälskelse. Det är en ganska sliten utvecklingsresa som är tröttsam att bevittna, men Frot lyckas ändå göra rollen med grace och pondus. Som lugn och skärpt barnmorska under en förlossning är hon så trovärdig att man baxnar.

Regissören Martin Provost, som bland annat gjort den fantastiskt vackra och sympatiska ”Séraphine” gillar de udda och äkta. Hans täljer förstås guld av stjärnorna Deneuve och Frot, men har slarvat med manuset som är förutsägbart och saknar det extra djup och komplexitet som skulle ha kunnat göra ”Barnmorskan” till en riktigt gripande historia om två människor som kraschar in i varandra.

Den sista delen försöker överraska med nånting som man redan sitter och väntar på. Dessutom klistrar Provost på lite samhällskritik i form av hur effektivisering och kortsiktigt tänkande drabbar den lokala lilla förlossningskliniken. Det är oengagerat och rätt simpelt.

”Barnmorskan” njuter man bäst av sekund för sekund, att i varje ögonblick låta sig översköljas av Catherine Deneuves och Catherine Frots genialitet och tyngd.

Om filmen

Visa

Barnmorskan (premiär 11/8)

Betyg: 3

Manus och regi: Martin Provost

I rollerna: Catherine Deneuve, Catherine Frot, Olivier Gourmet m fl

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Filmrecensioner

Mer i ämnet