Emma Stone i The Favourite. Foto: Fox

Dags för Stockholms filmfestival – här är guldkornen

Publicerad

En debil drottning, norsk black metal och ett kanadensisk komma-ut-drama. Kulturnyheternas filmkritiker Fredrik Sahlin tipsar om sevärda filmer på Stockholms Filmfestival.

Festivalens huvudtema heter ”Democracy in danger”. Ett annat handlar om metoo. Inte direkt vågade och nydanande ämnen, men viktiga så klart. I sin ungdom ville festivalen vara rebellen, en cool katt som skulle utmana Göteborgs filmfestival som man tyckte var lite för foträt. Det senaste decenniet har man ömsat skinn, blivit mer politiskt patosfylld. Mognat. Men så är man också inne på den 29:e upplagan.

Stockholms filmfestival spelar inte i festivalcirkusens A-lag (med Cannes, Venedig och några till) där de stora auteurerna har världspremiär på sina nya verk. Här är de inne på festivalturnéns andra varv, och några av dem kommer också att gå upp på svensk bio inom kort. Men ändå, man kan se det som ett uppsamlingsheat som erbjuder ett gyllene tillfälle att se en massa egenartad vinnarfilm. Och naturligtvis även ett gäng doldisar.

Fina gäster kommer synas i festivalvimlet, där den globalt hyllade iranske Asghar Farhadi (bland annat Nader och Simin – en separation) väl är den mest välrenommérade. Han är här med det Penelope Cruz-ledda dramat Alla vet. Även amerikanska Mary Harron är på plats. Hon slog igenom brett för 18 år sedan med American Psycho, och berättar nu om en annan man med seriösa mentala problem, den ökände sektledaren Charles Manson, i Charlie Says.

Den förstnämnda filmen bör inte missas, den andra ser jag med spänning och viss fasa fram emot.

Dessutom kommer den franske rabulisten Gaspar Noe hit och visar sin Climax, och deltar i en Face to face-intervju som säkert kan bli minnesvärd.

Överst nämnda huvudtema illustreras väl av Sergej Loznitsas Donbass – en episodfilm från inbördeskrigets Ukraina som mixar svart humor och brutal realism. En konflikt där man använder fake news och propaganda för att sätta griller i huvudet på befolkningen. Loznitsa vann regipriset i kategorin Un certain regard på festivalen i Cannes, för övrigt samma sektion där svenska Gräns tog hem förstapriset.

Annat sevärt:

The favourite av Yorgos Lanthimos. Foto: Stockholms filmfestival



The Favourite
Den grekiske galenpannan Yorgos Lanthimos (Dogtooth, The Lobster) beträder för honom ny mark i det här kostymtraumat från engelskt 1700-tal. Skruvat och visuellt överdådigt om två kvinnor (Emma Stone och Rachel Weisz) som fajtas om den smått debila drottningens gunst. En riktig favorit som kvalar in på regissörens topp-tre.

Lords of Chaos
Biografisk film om den norska Black Metal-gruppen Mayhem på 90-talet. Nej, video- och reklamfilmsregissören Jonas Åkerlund har inte imponerat tidigare i fiktionsfacket, och inte heller denna biopic är klockren men ändå överraskande underhållande och väntat (med tanke på ämnet) brutal. I överigt en rätt välordnad film om ett kaosartat förlopp.

Wildlife av Paul Dano. Foto: Stockholms filmfestival

Wildlife
Skådespelaren Paul Dano har ett säreget utseende som gett honom en rad lika udda roller (främst predikanten i Paul Thomas Andersons dovt lysande There will be blood). När han nu gör debut som långfilmsregissör är det med en adaption på en roman av en av de främsta amerikanska författarna, Richard Ford. Carey Mulligan och Jake Gyllenhaal spelar huvudrollerna och Zoe Kazan (barnbarn till regilegenden Elia Kazan) har skrivit manus. 

Sunset
Ungerska László Nemes vann en Oscar för debuten Sauls son 2015, ett outhärdligt otäckt nedslag i Förintelsen, utdraget och osentimentalt. Nu är han tillbaka med ett ännu ett historiskt drama, denna gång från tiden precis före det första världskrigets utbrott. Även detta lär vara en svårt suggestiv sak, som vann kritikernas Fipresci-pris i Venedig.

Genesis av Philippe Lesage. Foto: Stockholms filmfestival

Genesis
Uppväxt- och komma ut-drama från den unge kanadensiske filmmakaren Philippe Lesage som blev stor i små filmcirklar genom sin debut The Demons – och som nu sägs vara den nye Xavier Dolan, även om man kan tycka att enbart 29-årige Dolan fortfarande är för ung för att komma i ny upplaga. En chansning, även om det inte är en högoddsare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

stockholm filmfestival

Mer i ämnet