Recension: ”Korsett” i regi av Marie Kreutzer

Den feministiska historieskrivningens långa arm sträcker sig återigen tillbaka genom epokerna, ger patriarkatet en senkommen örfil och lyfter fram de hårt hållna hovkvinnorna. I detta fallet den egensinniga kejsarinnan Elisabeth av Österrike-Ungern.

En kostymfilm med låg budget men hög svansföring – och en vinnande anarkistisk ådra. Kejsarinnan Elisabeth av Österrike-Ungern har levt med epitetet ”Vacker” hela sitt liv. Hon bantar, ägnar timmar åt sin frisyr, men det är en kamp som är omöjlig att vinna, när åren och tyngdlagen tar ut sin rätt. Och den där korsetten sitter allt tajtare om Elisabeths liv.

Vi får kliva in i en kunglig 40-årskris, när kejsarinnan gör upp med sin egen och omgivningens fåfänga, och med den strikta konvenansen. Och så där i förbifarten ser till att styra upp världspolitiken.

Den feministiska historieskrivningens långa arm sträcker sig återigen tillbaka genom epokerna, ger patriarkatet en senkommen örfil och lyfter fram de hårt hållna hovkvinnorna. Som i ”Spencer” om Lady Di, danska ”Drottning Margareta”, ”The girl king” om drottning Kristina och – icke att förglömma – Sofia Coppolas nu 17 år gamla men ungdomligt sprittande ”Marie Antoinette”.

”Korsett” är den sistnämndas kaxigare storasyster. Här finns samma anakronistiska finurlighet – det spelas nutida musik, där står visst en traktor och skräpar, och någon dricker en stor stark – vilket  antyder att det egentligen är ganska lite som skiljer nutid och dåtid. Tekniken går framåt men förväntningarna på kvinnor (och män) ändras marginellt. En enkel tanke som är underfundigt formulerad i en småpunkig och underhållande film.

Mycket tack vare Vicky Krieps i huvudrollen, som spelar fram en säregen mix av melankoli och spjuveraktighet. Det är hon som regerar, främst med sitt knivskarpa skådespeleri (som gav henne pris i Cannes förra året) men också som delproducent och det lär även vara hon som föreslog för filmmakaren Marie Kreutzer att göra filmen.

Således: utan Vicky ingen Sisi (som Elisabeth lär ha kallats). I alla fall inte i en sådan här egensinnig kostym, men annars våras det för den ostyriga kejsarinnan just nu. Just nu kan man se två olika tv-serier i hennes ära, båda dock rätt konventionella skapelser med en lagom söt, lagom rebellisk huvudperson – som Sisi själv sannolikt skulle ha gett fingret.

Korsett

Regi & manus: Marie Kreutzer

I rollerna: Vicky Krieps, Colin Morgan, Finnegan Oldfield m fl