Recension: ”The inspection” i regi av Elegance Bratton

”The inspection” rör sig i ett ofta trampat territorium men filmskaparen Elegance Bratton lyckas göra sin egen historia till något mer än bara ännu en pennalistisk Marines-fiktion. Fredrik Sahlin om ”The inspection”.

”The inspection” rör sig i ett ofta trampat territorium, där en känslig själ ska ta sig igenom Marinkårens egodödande grundutbildning. Otaliga är de bindgalet skrikande sergeanter och fanjunkare som har åkallat lägre makter i utstuderat svinaktiga haranger. Det är pennalism, rasism och homofobi tills hörselnerven i purt självförsvar lägger ner verksamheten.

Den här gången handlar det om Ellis French, en homosexuell man som har levt på gatan sedan 16 års ålder eftersom hans tokkristna mamma inte vill veta av honom, så länge han envisas med att vara bög. För att få någon mening i tillvaron går han frivilligt in i armén. ”Om jag ska dö för en kula så är det bättre att göra det i en uniform”, resonerar Ellis, som är regissören och manusförfattaren Elegance Brattons alter ego.

Det här är hans egen historia, och han berättar den väl. Gör den till något mer än bara ytterligare en pennalistisk Marines-fiktion. Hinner på sina korta 95 minuter nyansera huvudpersonen, girar förtjänstfullt undan konventionens känslopjunk och har en lysande Jeremy Pope (som vi snart ser i huvudrollen i biopic om sångaren Sammy Davis Jr) i huvudrollen. Pope har precis den mjuka hårdhet som uppgiften kräver, en delikat man med dolt våldskapital. Ellis antagonister är mer fyrkantigt formade.

Och… ursäkta en petimäter, men det är ändå lite störande att Ellis redan från start har en he-man-kropp. Nuförtiden är ju även män offer för skönhetsfixering och kroppshets, vilket har gett oss ett skådespelarskrå av välgymmade muskelbyggen, som förut bara befolkade actionfilmen. Man kan för det mesta ha överseende med att exempelvis en bibliotekarie ser ut som Tarzans kralligare bror men när man, som här, noterar att en hemlös dagdrivare har en ”minst fem-dagar i veckan på gymmet-lekamen” – då bryts illusionen. Om än bara för ett ögonblick.

Apropå alla de Marines-filmer som föregått denna: På julafton fixar fanjunkaren från helvetet filmvisning av ”Jarhead” – den bästa av dem alla, enligt honom. Där har han dock fel, det är nämligen ”Full metal jacket”.

The inspection

Regi & manus: Elegance Bratton

I rollerna: Jeremy Pope, Gabrielle Union, Bokeem Woodbine m fl