Foto: TT

Fler sponsrade SVT-sändningar – trots riksdagsbeslut

Publicerad

ESC-finalen blir bland de dyraste tv-program SVT producerat. Ändå ligger budgeten – 125 miljoner för licensbetalarna – lägre än många tidigare finaler. Men programmen bekostas delvis av sponsring. SVT Nyheters granskning visar att SVT i dag har fler sponsrade sändningar än för några år sedan, då riksdagen ville halvera sponsringen

Eurovisionsfinalen beräknas ses av minst 200 miljoner tittare. Det är ett av skälen till att SVT låter det kosta. SVT:s budget för årets tre finalprogram är 125 miljoner. Då är intäkter från biljetter och sponsring inte inräknade. Det motsvarar 30 säsonger av prestigeprogrammet Korrespondenterna. Men budgeten är ändå låg säger de ansvariga.

– Jag tror det är värt pengarna. Detta är spjutspets-tv och ett av världens största tv-program, och det är en rekordlåg kostnad, säger Hanna Stjärne, VD för SVT.

Billigare än företrädarna

Den svenska finalen blir billigare än tidigare år. I Danmark, Österrike och inte minst i Azerbajdzjan beräknades kostnaderna till miljardbelopp.

Totalkostnaden för evenemanget i Sverige är svårt att få siffror på. Det är många andra än SVT som är med och betalar. Tv-bolagens samarbetsorganisation, EBU, ger en summa varje år till värdlandets producenter. Den summan är hemlig.

De stora sponsorpengarna syns aldrig

Ytterligare intäkter kommer från sponsorerna. Hur mycket de betalar säger sig de ansvariga på SVT och Eurovision vi talat med inte känna till. SVT drog förra året in 33 miljoner på sponsring, en ökning med 30 procent på två år. Men det är fortfarande mindre än tidigare år och långt under en procent av SVT:s årsbudget.

De riktigt stora sponsorpengarna syns aldrig i SVT:s budget. Internationella sponsorer betalar till arrangörer och organisationer. Via avtal med SVT går en del av pengarna in i evenemang som syns på stan, en del kommer sändningarna och SVT till godo. Gränserna verkar inte glasklara.

Miljonbelopp till ”city-dressing”

Men för sponsorerna är ofta helheten viktigare än att få visa upp en logga i SVT. Många stora företag minskar sina reklambudgetar, och ökar satsningen på sponsring.

– Det viktigaste för oss är att förknippas med Eurovision och att kunna göra egna kringaktiviteter, säger Oscar Klingensjö, chef för partnerskap på Tele 2 Sverige.

Sponsringen syns nu väldigt tydligt i huvudstaden, som genomgått vad finansborgarrådet kallar en ”city dressing”. Med flaggor, banderoller och tillfälliga festlokaler framför slottet. Stockholms stad som räknas som en av arrangörerna satsar hela 95 miljoner på Eurovision. En del går till kringarrangemang. En viktig del är att rusta upp finalarenan – Globen.

– Det ska synas i stan att vi har Eurovision, säger finansborgarrådet Karin Wanngård (S). Visst är det mycket sponsring men det gör arrangemanget ännu bättre.

”Halvera antalet sponsorsändningar”

Konkurrensverket har i en utredning velat stoppa sponsringen i SVT helt. Andra utredare har velat stoppa den för Eurovision.

Enligt SVT:s sändningstillstånd ska sponsring bedrivas restriktivt. Sponsring är ett undantag från förbudet mot reklam och sponsring, och gäller bara sportsändningar och just Eurovision. 

Men vad är då restriktivt? 

Senaste gången riksdagen sa ifrån på skarpen hänvisades till siffror från 2006, då man räknade till 50 sponsrade evenemang med över 400 sändningar. Det var ”inte en restriktiv hantering”, enligt propositionen från regeringen Reinfeldt. Samma sak tyckte riksdagens majoritet som ville begränsa sponsringen rejält. 

Sponsrade sändningar ökade – trots riksdagsbeslut

Riksdagen satte en ny gräns på max 20 evenemang och därmed ”borde antalet sändningar minskas till mindre än hälften”, står det i beslutet. Ned mot ca 200 program per år alltså. 

Men så blev det inte. Antalet evenemang med sponsring har visserligen minskat till 20 i enlighet med beslutet, men antalet sponsrade sändningar har inte minskat. De har i stället blivit fler. 

Detta eftersom SVT upphört med en del mindre sponsrade sportevenemang, och i stället byggt ut de större med fler sändningar. Svenska cupen med fotbollskväll räknas som ett evenemang trots att det pågår en stor del av året och ger 40 sändningar. Alpina världscupen kan ge 90 sändningar på ett evenemang.

Riksdagsbeslutet syftade på nivån 2006. Granskningen visar att varje år sedan dess har det varit fler sponsrade sändningar än de drygt 400 som riksdagen då ansåg överskred sändningstillståndets krav på restriktivitet. Toppåren ligger en bra bit över 700 sändningar. Senaste två åren sponsrades 589 och 551 sändningar. 

I praktiken omöjligt att slippa sponsring

SVT:s Hanna Stjärne framhåller att om man ser till sponsorintäkter har sponsringen ändå minskat något på längre sikt. Även antalet sponsorskyltar, har minskat sedan riksdagsbeslutet.

– Generellt sett är det något som vi håller nere, men det beror lite på om det är större arrangemang.  För ett år sedan visste vi inte att vi skulle ha Eurovision i år, säger Hanna Stjärne.

Förra året blev det 4 .545 sponsormeddelanden i reklamfria SVT. I snitt 12,5 varje dag.

– Jag tror publiken accepterar det, säger Hanna Stjärne. 

Om sponsringen faktiskt bara ger SVT 33 miljoner, 0,8 procent av SVT:s budget, är det värt att rucka på principerna om SVT som oberoende och icke-kommersiellt ?

– Jag tycker att sponsringen tillför en extra skjuts vid stora evenemang, säger Hanna Stjärne. 

I dag är stora sponsorer inblandade från början i stora evenemang, inte minst inom sport. De finns oavsett vad SVT gör eller tycker. Det är också ett av skälen till att riksdagsmajoriteten accepterar sponsring i reklamfria SVT. Annars blir det i praktiken omöjligt att sända från många evenemang. 

– Om vi skall kunna vara med och buda på en del av de riktigt stora sporträttigheterna så är sponsringen med som en viktig komponent, och därför tycker jag det är värt det, säger Hanna Stjärne.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

ESC 2016

Mer i ämnet