Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Svenskarna lägger i snitt sju timmar om dagen på medier. I klippet hör du mer om Mediebarometerns mätning. Foto: Naina Helén Jåma /Helena Landstedt / TT

Svenskarnas medievanor fortsatt rekordhöga under 2022

Uppdaterad
Publicerad

Svenskarnas medievanor och nyhetskonsumtion är fortsatt rekordhöga, visar 2022 års Mediebarometer. Bakom resultatet finns faktorer som Rysslands invasion av Ukraina och det samhällsekonomiska läget. 

– Vi konsumerar väldigt mycket medier och det finns ingenting som tyder på att det kommer vika brant neråt, säger Tobias Lindberg, medieforskare vid Nordicom.

Under 2022 la svenskarna i snitt sju timmar om dagen på mediekonsumtion. Populärast var rörlig bild. En genomsnittlig dag tittade 93 procent av befolkningen på rörlig bild i någon form.

Svenskarnas medieanvändning ligger därmed kvar på de förhöjda nivåer som uppmättes under pandemiåren 2020 och 2021.

– Vi har haft ett väldigt intensivt nyhetsår. Vi hade ett krig i Ukraina, en svensk Natoansökan, stora idrottsevenemang och ett val förra året i Sverige. Traditionellt så brukar den här typen av händelser stärka allmänhetens nyhetsintresse, säger Tobias Lindberg, medieforskare vid Nordicom.

Allt fler prenumererar

Mediebarometerns siffror visar att svenskarnas nyhetsvanor stärktes ytterligare, efter att ha stigit till rekordnivåer under pandemin. 

Bland annat ökade konsumtionen av dagspressen och framförallt det digitala läsandet. Totalt läste 73 procent av befolkningen en dagstidning en genomsnittlig dag, jämfört med 68 procent under 2021. 61 procent läste tidningen digitalt och 27 procent på papper. 

För tredje året i rad ökade även de hushåll med en dagstidningsprenumeration. Under 2022 prenumererade hälften av befolkningen på en dagstidning. 

– Är det något man kan peka på som avgörande för hur vi konsumerar medier så är det våra vanor. Under pandemin skapade vi en vana av att både betala för digitalt material men också konsumera ännu mer digitalt material, säger Tobias Lindberg.

Public service ökar

I fjol ökade konsumtionen av public service-medier. 50 procent av Sveriges befolkning tog del av nyheter av Sveriges Television och 45 procent av Sveriges Radio. Det gör SVT till den mest använda nyhetsförmedlaren i befolkningen som helhet.

Resultaten i 2022 års Mediebarometer bygger på svar från 6 660 slumpmässigt utvalda personer i åldern 9 till 85 år.

I klippet ovan hör du mer om årets Mediebarometer. 

MEDIEBAROMETERN

• Årlig undersökning av svenska befolkningens tillgång till och användning av olika typer av medier.

• 2022 års undersökning bygger på svar från 6 660 slumpmässigt utvalda personer mellan 9 och 85 år.

• Undersökningen har genomförts sedan 1979 vilket gör Mediebarometern till den äldsta studien i sitt slag i världen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.