The Last of Us och Hollow Knight är två av de absolut bästa tv-spelen från 2010-talet. Foto: Naughty Dog/Team Cherry

Här är 10-talets bästa tv-spel

Uppdaterad
Publicerad

Sadistiskt svåra Bloodborne, älskvärda indiehjälten Hollow Knight och rollspelsrevolutionen Persona 5 – Årtiondet som gått har innehållit en lång rad höjdpunkter i spelvärlden. Kulturnyheternas spelredaktör Joachim Sundell väljer sina absoluta favoriter från 10-talets myllrande utbud när decenniet går mot sitt slut.

1: Bloodborne (2015)

Med Bloodborne, Dark Souls och Sekiro skapade den japanska studion From Software en egen genre som präglat 10-talets spelutgivning. Foto: From Software

Med maximal gotik, ogenomträngligt mörker och en skoningslös svårighetsgrad fulländade den japanska spelstudion From Software idéerna i Dark Souls-serien med det uppföljande hardcore-mästerverket Bloodborne.

Resultatet är en mardrömslik upplevelse som gränsar till det sadomasochistiska, men belöningen om du lyckas bemästra det skenbart omöjliga överträffar alla andra spelupplevelser från årtiondet. En modern klassiker.

2: The last of us (2013)

En viral svampinfektion utrotar USA:s befolkning i det mästerliga dramat The Last of Us. Foto: Naughty Dog

Snart sju år efter releasen förblir The last of us den bästa relationsskildringen som gjorts i spelvärlden. Komplex, sårig och djupt mänsklig – berättelsen om Joel och Ellies resa genom ett döende USA rymmer nivåer som fram till dess varit förbehållet litteraturen och filmvärlden.

3: Persona 5 (2016)

En grupp gymnasister upptäcker att de – bokstavligt talat – kan bryta sig in i människors psyken. Resultatet blir en mental rånliga som stjäl människors mörkaste hemligheter. Foto: Atlus

Precis när man kunde slå fast att de japanska rollspelens guldålder var över kom denna vilda djupdykning i såväl det mänskliga psyket som Tokyos tonårstillvaro.

Persona 5 är lika delar en japansk gymnasie-simulator, ett absurdistiskt animéäventyr och en feelgood-berättelse om att överkomma psykisk sjukdom. Oförglömligt och oförlikneligt.

4: Mass Effect 2 (2010)

Commander Shepard försöker stoppa universums cykliska död och pånyttfödelse i scifi-serien Mass Effect. Foto: Bioware

Mass Effects rika, välskrivna berättelsen förgrenar sig i en nästan oöverskådlig mängd alternativ och förvecklingar, där du som spelare formar ett personligt rymdepos som sträcker sig över tre spel och mer än 100 (!) timmar.

Men det är i trilogins andra del som allt faller på plats: Karaktärerna, spelvärlden och berättelsen är i världsklass, och gör Mass Effect 2 till det oöverträffade scifi-äventyret för årtiondet.

5: Hollow Knight (2017)

Bedårande mörker i hyllade indieäventyret Hollow Knight. Foto: Team Cherry

Decenniets mest älskvärda speldesign rymmer en avgrund av innehåll och komplexitet när man väl börjar klättra ner i spelvärldens myllrande, underjordiska insektsrike. Hollow Knight är det bästa indiespelet jag upplevt, och mycket vilar i deras kombination av spelklassikerna Metroid och Castlevanias spelvärld respektive stridssystem.

Den så kallade ”metroidvania”-genren exploderade under 10-talet, men ingen gjorde det med större finess, hjärta och djup än Team Cherry. Hollow Knight är ett originellt och kärleksfullt hantverk, som trumfar speljättarnas mastodontproduktioner många gånger om.

6: Portal 2 (2011)

Försökskaninerna P-body och Atlas lär sig att frukta den sadistiska AI:n Glados i det perfekta pusselspelet Portal 2. Foto: Valve

The Office-stjärnan Stephen Merchant står för 10-talets kanske bästa komediprestation i rollen som den milt panikslagna och djupt inkompetenta AI:n Wheatley i Portal 2.

Berättelsen om Aperture Science Enrichment Centre, ett testlaboratorium där allt har gått fruktansvärt fel, är i sig en modern klassiker. Tvåspelarläget, där du tillsammans med en vän försöker lösa spelets innovativa pusselkammare, är dessutom årtiondets bästa coop-upplevelse.

7: The Witcher 3 – The Wild Hunt (2015)

Polsk folktro, bländande landsbygdsmiljöer och ond, bråd död i The Witcher 3. Foto: CD Projekt Red

De polska fantasyromanerna om monsterjägaren Geralt of Rivia är i sig i Game of Thrones-klass, och blir snart en påkostad tv-serie i Netflix regi (som dessvärre ser sådär ut). Men det är spelserien, baserad på böckerna, som lett till The Witchers internationella genombrott.

Den tredje delen är den i särklass bästa, och allt du behöver för att introduceras till Andrzej Sapkowskis karga och oförlåtliga fantasyvärld. Gott och ont blir allt svårare att skilja på ju längre in i berättelsen du kommer, och ett lyckligt slut är avlägset i ett av de bästa fantasyspel som gjorts.

8: Xcom: Enemy Unknown (2012)

Arkiv X-estetik och taktiska beslut under tidspress gör Xcom till ett måste för strategifans. Foto: Firaxis Games

Arkiv X möter brädspelet Risk i min personliga strategifavorit för 10-talet. Jorden invaderas av en överlägsen, utomjordisk ras, och som befälhavare för Xcom blir det spelarens uppgift att försöka samla världens länder i ett koordinerat försvar.

Det brädspelsliknande upplägget har ett strategiskt djup som är oerhört engagerande, och möjligheten att utveckla dina soldater på detaljnivå gör att varje förlust känns djupt personlig.

9: Limbo (2010) / Inside (2016)

Limbo och Inside är två av de bästa indieupplevelserna som gjorts på senare år. Foto: Playdead

Den danska indiestudion Playdead stod för en sparsmakad produktion under 10-talet. Men deras två spel det senaste decenniet är å andra sidan så bra att de är omöjliga att välja mellan. Limbo och Inside är melankoliska pärlor, närbesläktade i ton och uttryck men samtidigt unika i sin spelupplevelse.

Har man missat det senaste årtiondets indievåg är dessa två den bästa platsen att börja på.

10: Tomb Raider (2013)

Sexsymbolen Lara Croft begravdes under 00-talet, och när spelhjältinnan återvände 2013 var det i en tät och välskriven actionberättelse med en betydligt mänskligare huvudperson. Foto: Crystal Dynamics

Ibland finns det stora i det enkla. I ett årtionde där de stora actionproducenterna gick mot enorma, öppna världar och hundratals timmars innehåll valde Crystal Dynamics motsatsen. Tomb Raider är ett kort och välpolerat äventyr som trumfar alla andra actionspel från det senaste årtiondet. Varje minut är tätt regisserad, berättelsen är välskriven och känslan av matinéäventyr är allomfattande.

Men framförallt var Lara Crofts comeback i spelvärlden den bäst genomförda pånyttfödelsen av en actionhjälte under 10-talet. Crystal Dynamics la sexsymbols-konceptet åt sidan och banade väg för en betydligt mer mänsklig och mångbottnad hjältinna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.