– I stora dramatiska möten är hon så skicklig på att fånga små klassmarkörer, säger Ulrika Milles om Ia Genberg.
Hör henne berätta mer om Augustpristagarna i klippet ovan.
Författaren Ia Genberg tilldelades Augustpriset för årets skönlitteratur med romanen ”Detaljerna” och Nina van den Brink för årets fackbok med ”Jag har torkat nog många golv”. Två värdiga pristagare, tycker litteraturkritikern Ulrika Milles.
– I stora dramatiska möten är hon så skicklig på att fånga små klassmarkörer, säger Ulrika Milles om Ia Genberg.
Hör henne berätta mer om Augustpristagarna i klippet ovan.
Ixelles, Johannes Anyuru, Norstedts
Detaljerna, Ia Genberg, Weyler förlag
Björnjägarens döttrar, Anneli Jordahl, Norstedts
Minnen av infraröd, Iman Mohammed, Norstedts
Dröm, baby, dröm, Jenny Tunedal, Wahlström & Widstrand
Djävulsgreppet, Lina Wolff, Albert Bonniers Förlag
Statsministermordet, Hans-Gunnar Axberger, Norstedts
Jag har torkat nog många golv. En biografi om Maja Ekelöf, Nina van den Brink, Norstedts
Pontus Hultén. Den moderna konstens anförare, Claes Britton, Albert Bonniers Förlag
Girig-Sverige. Så blev folkhemmet ett paradis för de superrika, Andreas Cervenka, Natur & Kultur
Kläda blodig skjorta. Svenskt barnafödande under 150 år, Maja Larsson, Natur & Kultur
Svart historia, Amat Levin, Natur & Kultur
Såret, Emma AdBåge, Rabén & Sjögren
Yani, Nora Khalil, Natur & Kultur
Jaga inte oss, Eva Lindström, Alfabeta
Bettan, Marie Norin & Elisabet Ericson, Alfabeta
Vi ska ju bara cykla förbi, Ellen Strömberg, Rabén & Sjögren och Schildts & Söderströms
Ingen fara!, Henrik Wallnäs & Erik Svetoft, Lilla Piratförlaget
Döden i Rom, Ali Alonzo, Stockholm
Vykort från vecka 3, Vanja Jakobsson, Stockholm
Högt gräs, Julia Kaplan, Bromma
En bukett med nejlikor, Amelie Tottie Matousek, Stockholm
Tankar under päronträdet, Karna Mårtensson, Lund
På motorcykeln, alldeles för nära helvetet, Emilia Piotrowska, Bandhagen
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.