Hör föreståndaren för Institutet för Mediestudier berätta om vad som händer när annonserna flyttar från presen till digitala medier som Google och Facebook. Foto: TT

Reklamras för journalistiken: förlorat över en miljard i år

Uppdaterad
Publicerad

Sedan 2008 har svensk nyhetsjournalistik förlorat över hälften av sina intäkter från reklam, från nästan 12 miljarder kronor till 5,5 miljarder. Det är ett tapp på ungefär en halv miljard kronor varje år.

– Vi ser nu en perfekt storm där ett decennium av strukturella tapp plötsligt sammanfaller med en konjunkturkris, säger Lars Truedson, föreståndare för Institutet för Mediestudier.

Det är Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, som på uppdrag av Institutet för mediestudier har studerat hur reklamintäkterna hos nyhetsmedier har förändrats mellan åren 2008 och 2019, samt gett prognoser för 2020 och 2021.

I sin prognos för hela 2020 tror man att totalt en fjärdedel av annonsintäkterna kommer att ha försvunnit innan årets slut – vilket är ett tapp på totalt 1,3 miljarder kronor. Detta trots att den övriga reklammarknaden slår rekord i omsättning år efter år.

”En perfekt storm”

Det här är något som Lars Truedson, föreståndare för Institutet för Mediestudier, tror beror på en slags ”perfekt storm” där två negativa utvecklingar plötsligt sammanfaller.

– Först den strukturella minskningen av annonsintäkter de senaste tio åren, på i snitt en halv miljard kronor varje år, och sedan coronakrisen ovanpå det. Då är det inte roligt att sälja annonser hos dessa traditionella medier, säger Truedson till Kulturnyheterna.

Tävlar mot Facebook

Även om det finns exempel på mediehus som har lyckats hejda pengatappet genom att till exempel öka sina digitala prenumerationer, så har nyhetsjournalistik generellt halkat efter kraftigt i marknadens utveckling sedan 2011.

Ett problem är att en stor del av annonserna har flyttat till digitala medier, där dessa främst köps av stora globala företag som Google och Facebook.

– Det är otroligt svårt för ett svenskt, eller skandinaviskt mediehus, att slåss med de här globala jättarna – även om de kanske är stora på sin marknad, säger Lars Truedson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.