Gräns Foto: Triart

Man kan ju hoppas att statistiken har fel

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Ett bra val, skriver Kulturnyheternas filmkritiker Fredrik Sahlin om valet av Gräns som Sveriges Oscarsbidrag. Här nedan följer anledningen och filmens chanser.

Fredrik Sahlin

Filmkritiker

Först och främst för att det är ett udda och spännande verk, ett helt egenartat psykodrama om troll i människohamn, men det är också en film som redan prisats på den internationella arenan, i Cannes där Gräns vann den prestigefyllda sektionen Un Certain Regard – vilket borde göra chansen till framgång större.

Å andra sidan hjälpte det ju inte Ruben Östlund och hans The Square, som hade en Guldpalm från Cannes i bagaget, men ändå stupade på mållinjen.

Men okej, Östlunds satir kom ändå hela vägen till galan, blev en av fem utvalda verk. Bara det är en stor bedrift, med tanke på hur många icke-engelskspråkiga filmer det görs på ett år runt om i världen.

Jag vill inte regna på någons parad men statistiskt sett ser det ändå lite mörkt ut för Gräns. Det är oftast traditionellt formade berättelser, gärna med ett litet – inte för skrymmande – socialt patos som knallar hem med Oscarn. Som den senaste vinnaren En fantastisk kvinna (om en transkvinna), eller 2016 års The Salesman (persisk vardagsrealism). Då ska man inte komma dragandes med en fantasi om troll.

Men man kan ju hoppas att statistiken har fel. Det har hänt förut.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.