Nyhetskonsumtionen ökar mest bland barn under coronakrisen

Uppdaterad
Publicerad

Mediebarometern presenterar förra årets medievanor, men man har även mätt nyhetskonsumtionen under februari – april 2020. Siffrorna, som är preliminära, visar att nyhetskonsumtionen under coronamånaderna ökat mest bland barn och unga.

Under coronamånaderna februari – april har nyhetskonsumtionen ökat. Ökningen syns främst hos traditionella medier och för den största procentuella uppgången står barn mellan 9 och 14 år.

– Den här typen av resultat är positiva, att unga människor i kristider söker sig till de professionella medierna. Det hade varit mer bekymmersamt om de inte hade sett ett värde i den journalistiken, säger Jonas Ohlsson medieforskare och föreståndare för Nordicom i samband med att siffrorna presenteras.

Coronaviruset och kulturen

SVT och kvällstidningarna står för den största ökningen bland svenska medier, enligt preliminära siffror från Nordicom, mediekunskapscenter vid Göteborgs universitet.

6011 personer mellan 9 och 79 år har svarat på Mediebarometerns frågor om sin vanor. Svaren är alltså självuppskattade.

Se statistiken i klippet ovan.

Övriga medievanor

För helåret 2019 konstaterar mediebarometern att 90 procent av den svenska befolkningen i någon form tittar på rörlig bild dagligen – på tv eller nätet. Den dagliga tiden en genomsnittlig svensk lägger på mediekonsumtion är över sex timmar per dag. Den största delen av tiden läggs på ljud: musik, radio och ljudmedier.

Facebook är den mest använda sociala medieplattformen, men inte bland unga. Bland barnen 9 – 14 är Instagram och Snapchat vanligast.

SVT var 2019 den mest använda nyhetsförmedlaren bland befolkningen som helhet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset och kulturen

Mer i ämnet