Ensamma hackare och ”trollfabriker” bakom rysk desinformation

Publicerad

Rysslands inblandning i det amerikanska valet år 2016 har blivit en het politisk fråga i den amerikanska kongressen. Nu har Facebook offentliggjort över 3000 falska politiska annonser som riktats till amerikanska väljare, skapade av ryska ”trollfabriker” specialiserade på desinformation. Men enligt kommunikationsstrategen Gustav Martner var de inte ensamma.

Han understryker att de falska Facebook-annonserna också skapades av Donald Trumps egen stab – och av ensamma, ryska programmerare.

– Det är ryska, fattiga hackers som har tjänat pengar på falska artiklar – och tillexempel skrivit att att påven stödjer Donald Trump. Det har genererat klick och på det sättet har de tjänat en slant, säger Gustav Martner till Kulturnyheterna.

Vänder sig till de som är missnöjda

Men trots att motiven tycks vara både politiska och ekonomiska delar de falska politiska annonserna samma retorik. Ofta fokuserar de på identitetspolitiska markörer, för att väcka intresse hos specifika väljargrupper.

– I grunden vänder man sig till de som är missnöjda med sitt liv. Människor som upplever sig förfördelade. Vill man till exempel nå vita män pratar man om feminism eller att invandrare tar deras jobb, säger Gustav Martner.

Se inslaget från Kulturnyheternas sändning ovan.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer