Emmanuel Macron Foto: TT/Thibault Camus

Färre fejknyheter inför franska valet

Uppdaterad
Publicerad

Den franska politiska diskussionen präglas mindre av fejknyheter än den inför presidentvalet i USA. Det visar en undersökning från Oxford Internet Institute.

Emmanuel Macron vinner första valomgången i franska valet. Macron är också den politiker som diskuterats mest i sociala medier. På Twitter har 43,2 procent av de politiska diskussionerna handlat om honom, medan Marine Le Pen kommer på en andraplats med 22,8 procent.

TV: Le Pen vidare till andra valomgången

Presidentval i Frankrike 2017

Användare spred mycket kvalitativt innehåll

Undersökningen visar att sociala medier-användare i Frankrike spred mycket innehåll från högkvalitativa nyhetskällor inför presidentvalet. Och av allt som spreds på Twitter, oavsett källa, var drygt 4 procent felaktigt. Därmed skiljer sig diskussionen i Frankrike från det amerikanska presidentvalet där mycket fejknyheter var i omlopp.

LÄS MER: Få koll på slutkandidaternas politik – jämför Macron och Le Pen

I delstaten Michigan var fejknyheter lika spridda som riktiga nyheter under de sista dagarna innan presidentvalet, enligt institutet.

Mest missledande information om Hamon

Totalt var 7,2 procent av trafiken på Twitter inför det franska valet från så kallade botar, automatiska konton, och det mesta av denna information handlade om presidentkandidaten Benoît Hamon. Man kunde också se en liten ökning av denna typ av information närmre inpå presidentvalet.

TV: Här är Macrons segertal – efter första omgången

Undersökningen kommer från Oxford Internet Institute och bygger på data från 842.000 tweets insamlade mellan den 13 och 19 mars 2017.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Presidentval i Frankrike 2017

Mer i ämnet