Foto: Montage av skärmdumpar: Kulturnyheterna

Redaktionerna storsatsar på Almedalsveckan

Uppdaterad
Publicerad

SVT och TV4 skickar ner sextio personer var. Expressen gör en ”supersatsning”. Redaktionerna är på plats för att bevaka politiken – och för att synas själva. Men Lena Mellin på Aftonbladet tror inte att läsarna bryr sig.

Almedalsveckan är de politiska partiernas vecka. Men det är också en av årets största mediehändelser – och den växer hela tiden. I år har över 600 journalister förhandsackrediterat sig och de stora redaktionerna satsar stenhårt på bevakningen med stora team på plats.

Sveriges Radio kommer förutom dagliga direktsändningar och rapportering hålla i flera egna programpunkter under veckan om lokaljournalistik, relationerna mellan journalister och PR och om Public Service.

Almedalen 2012

Kändes som en kapplöpning

Men Johan Ljungström som är projektledare på Sveriges Radio vill inte prata om hur många medarbetare Sveriges Radio skickar till Almedalen.

– Förra året blev det så mycket tjafs när vi gick ut med hur många vi skickar ner, och det blev fokus på den siffran. Det kändes som att det blev en kapplöpning i branschen. Men det är klart, det är ett större antal journalister. Vi kommer att direktsända 35 timmar radio och spela in ännu mer.

”Får jag ett glas rosé blir jag skitglad”

En del av kritiken som Johan Ljungström upplevde handlade om att Public Service lägger ner för mycket pengar på Almedalsveckan.

– Vi åker dit och jobbar, inte för att pimpla rosévin. Jag kommer att jobba 70 timmar, om jag hinner få ett glas rosévin också blir jag skitglad. Det viktigaste vi gör, det stora är att bevaka Almedalsveckan ur ett inrikespolitiskt perspektiv.

Hålla koll på politiker

TV4 skickar över sextio personer till Almedalen i år och beskriver satsningen som sin största någonsin.

– Det är en koncentration av folk med makt som samlas. Då sägs mycket som berör tittare och läsare som det är viktigt att bevaka och så måste man skicka mycket folk för att klara av det. Betydelsen av Almedalen har ökat enormt mycket under åren, säger Viveka Hansson, som är programdirektör på Tv4.

Expressen och Aftonbladet skickar ner omkring tjugo personer vardera.

– Det är en jättestor satsning. Dels har vi valstuga, dels gör vi en daglig tidning på plats i Visby och så sänder vi live på webben. Det är en supersatsning. Jag räknade på det i morse och då hade vi 41 sändningar klara och anordnar 60 programpunkter i vår valstuga, till det kommer det vanliga nyhetsarbetet vi ägnar oss åt. säger Christina Lundell som planerat Expressens medverkan när Kulturnyheterna pratar med henne veckan innan.

Hur viktigt är Almedalen för er?

– Det är en jätteviktig del av vår politiska bevakning men också för den utåtriktade verksamheten vi har. Det är ett sätt att visa upp den politiska journalistik vi bedriver året runt, säger Christina Lundell.

”Läsarna har annat att tänka på”

Lena Mellin är chef för samhällsredaktionen på Aftonbladet. Hon skriver till Kulturnyheterna att Aftonbladet visserligen satsar stort på Almedalen – men att läsarna bryr sig i samma utsträckning är mer tveksamt.

Hur stort satsar ni?

– Vi satsar stort i alla våra kanaler, tidning, webb, mobilt och webb-tv. Exakt hur stort får nyhetsläget bestämma.

Hur viktig är Almedalen för er bevakning?

– Det är viktigt att synas och märkas i Almedalen. Läsarna däremot tror jag inte är superintresserade. De har annat för sig i början av juli.

Fakta

613 journalister har ansökt om förhandsackreditering. Fler tillkommer på plats.

Expressen och Sveriges Radio arrangerar över 30 programpunkter var.

 Både SVT och TV4 skickar ned närmare 60 medarbetare var till Almedalen. SVT räknar med att sända 50 timmar TV under veckan, direktsända alla partiledartal och sända Gomorron Sverige från Almedalen. Dessutom sänds Debatt, SVT Forum och Nyhetslabbet på plats från Almedalen under veckan. TV4 kommer att sända Nyhetsmorgon från Almedalen, samt ha möjlighet att direktsända mellan sju på morgonen till åtta på kvällen`du k i direktkanalen TV4 News.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Almedalen 2012

Mer i ämnet