Hur fristående är konsten från ekonomin på ett statligt finansierat museum? Den frågan sätts på sin spets på Thielska galleriet när nu utställningen ”Stockholm New” öppnar. Utställningen bekostas av Claes Britton, tidigare utgivare av modemagasinet med just namnet ”Stockholm New”, och i gengäld har han fått kontrakt på att hjälpa till med bland annat Thielskas webbsida och grafiska profil. Det rapporterar DN idag.
Claes Britton menar att utställningsidén kom först, och att han efter att ha sett organisatoriska och tekniska brister på Thielska erbjöd han sig att hjälpa till.
– Jag har inte tjänat en krona, tvärtom så har jag förlorat pengar. Vi har arbetat pro-bono för att vi älskar Thielska och såg att det fanns enorma behov, säger Claes Britton till Kulturnyheterna.
Thielskas styrelseordförande Peter Egardt konfirmerar att avtalen med Britton inte innehåller några pengar. Avtalen mellan Britton och Thielska ingicks innan Egardt tillträdde som styrelseordförande.