Hiphopentreprenören Jay-Z ger sig in i den snabbt växande marijuanamarknaden. Foto: TT

Jay-Z satsar på cannabis

Uppdaterad
Publicerad

Hiphopentreprenören Jay-Z ger sig in i den snabbt växande cannabismarknaden, och tar en strategisk roll i bolaget Caliva.

Jay-Z utsågs nyligen till världens första dollarmiljardär med rötterna i hiphopen av magasinet Forbes. Nu har entreprenören och artisten tecknat ett långsiktigt parternskap med det kaliforniska cannabisbolaget Caliva, där han ska rikta in sig på marknadsföring i rollen som varumärkesstrategichef.

”Vi vill skapa något verkligt fantastiskt, ha roligt under processen, göra gott och få med oss folk längs vägen”, säger rapparen i ett uttalande.

Sällar sig till Whoopi Goldberg och Snoop Dogg

Den amerikanske artisten var tidigare i år inblandad i att lansera projektet Reform Alliance med målet att förändra landets fängelsesystem, och få färre att fastna i det. Jay-Z vill i och med intåget i Caliva skapa jobbträningsprogram för före detta fångar.

Jay-Z, eller Shawn Corey Carter som han egentligen heter, är 49 år och gift med artisten Beyoncé och har investerat i olika bolag. Han är inte den första från nöjesvärlden som ger sig in i cannabisbranschen i takt med att drogen blivit legaliserad i allt fler amerikanska delstater. Sedan tidigare har kollegan Snoop Dogg ett eget märke, och skådespelaren Whoopi Goldberg har produkter för medicinskt bruk.

Bakgrund: Jay-Z

49-åringe Shawn Corey Carter sålde i unga år knark på gatan, innan han vände sig till musiken. Under artistnamnet Jay-Z släppte han debutplattan ”Reasonable doubt” 1996 på det egna skivbolaget, och har förutom en framgångsrik och lukrativ musikkarriär också startat klädmärke, lanserat en konjak, skaffat sig ett champagneföretag och har startat Spotifykonkurrenten Tidal.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.