Inför premiären av filmen “Don’t look up” (2021) fick en utvald grupp Netflix-prenumeranter komma med synpunkter efter att ha fått titta på filmen innan den var klar, rapporterar The Wall street journal.
Utifrån synpunkterna omarbetades sedan filmen för att få en mer lättsam och humoristisk ton efter att publiken tyckt att den var “för allvarlig”. Filmen nominerades så småningom till fyra Oscars.
Liknande samarbete med publik skedde med serien “The sandman” som förhandsvisades för anställda på Netflix.
Svenska produktionschefen: ”Vanligt med testpublik”
Tim King är produktionschef på det svenska produktionsbolaget SF Studios som arbetar med allt från biofilmer till Netflixproduktioner. Enligt honom är testpubliker inget nytt och något som förekommer ofta inom filmbranschen.
– När man klipper en film eller en tv-serie kan regissör, klippare och producent till slut stirra sig blinda på materialet för att de har sett det så många gånger. De vet inte om det har den känsla som de vill uppnå, säger han och förklarar att det är därför en testpublik tas in i slutskedet av arbetet.
Exakt vilka produktioner som Netflix kommer att testvisa är inte klarlagt. Hur mycket Netflix egen testpublik kan påverka framtida filmproduktionsbolags filmer återstår att se.
– Jag tror att det leder till att vi kommer göra bättre tv-serier och filmer. Men jag har svårt att tro att Netflix skulle kräva att man gjorde om en film på ett sätt som en kreatör och producent inte är med på, säger King.
Kulturnyheterna har sökt Netflix som valt att inte kommentera.