Arkivbild. Emerald Fennell och Chloé Zhao. Foto: TT

”Ny kurs för Oscar efter den historiskt vita Hollywood-eran”

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Särskilt spännande var det väl inte, dels för att nomineringarna rabblades upp som vore det en genomgång av skolbespisningens veckomeny, dels för att de bara bjöd på en rejäl överraskning. Mer om den längre ner, skriver Kulturnyheternas Fredrik Sahlin om dagens Oscarsnomineringar.

Fredrik Sahlin

Filmkritiker

Business as usual, skulle man kanske drista sig till att säga men det vore fel, i ett längre perspektiv är det exceptionella tider. Coronan har inte bara flyttat fram galan två månader, framförallt har den indirekt rullat ut den röda Oscarsmattan för strömmat material, i alla fall sådana filmer som var tänkt att ha biopremiär men tvingats söka skydd undan coviden i VOD-världen eller en strömningstjänst.

Men ännu mer slående är att nomineringarna reflekterar branschens nya prioriteringar. Oscargalan har ju historiskt varit en vit korvfest men efter #metoo, #oscarssowhite och andra rörelser som jobbat för jämställdhet och representation har den gamla kolossen baxats in på en ny kurs.

Det har märkts tidigare år men än mer under dagens upprop där ovanligt många kvinnliga och icke-vita filmskapare och skådespelare fått anledning att korka upp champagnen: som exempelvis Chloé Zhao (Nomadland), Regina King (One night i Miami), Riz Ahmed (Sound of Metal) Shaka King (Judas and the black Messiah) med många fler.

Detta skulle kunna förklaras i att man sedan några år tillbaka medvetet har valt in yngre icke-vita människor i den stora Oscarjuryn, men mest av allt är det ett resultat av en bredare repertoar. Det är alltså bara tiden som är ”a changing”. Vilket inte är så bara…

Men det gamla Hollywood har också fått sitt. Främst i och med David Finchers hyllning till dåtidens drömfabrik i Mank, som fick flest nomineringar av alla (Oscarjuryn älskar Hollywood-meta) men också genom det att man uppmärksammar Anthony Hopkins insats som dement i The Father – en rollinsats som faller under ”Lex Rain man”, alltså regeln som säger att en roll med ett redigt handikapp kan sätta en guldstatyett i bokhyllan.

En nominering kom dock som blixt från klar Hollywood-himmel: Thomas Vinterberg i kategorin Bästa regi för En runda till (svensk premiär 9 april). Onekligen överraskande: dels såklart för att det är en dansktalad film och utländska filmer brukar sällan hamna i någon av de tyngsta kategorierna (förra årets Parasit var ett gyllene undantag som bekräftade regeln), dels för att Vinterbergs dramedi om alkohol är rätt pubertal och trist.

Oscarsnomineringar 2021:

Bästa film:

The father (Sony pictures classics)

Judas and the black Messiah (Warner Bros.)

Mank (Netflix)

Minari (A24)

Nomadland (Searchlight pictures)

Promising young woman (Focus features)

Sound of metal (Amazon studios)

The trial of the Chicago 7 (Netflix)

Bästa regi:

Thomas Vinterberg – Another round (En runda till)

David Fincher – Mank

Lee Isaac Chung – Minari

Chloé Zhao – Nomadland

Emerald Fennell – Promising Young woman

Bästa kvinnliga huvudroll:

Viola Davis – Ma Rainey's black bottom

Andra Day – The United states vs. Billie Holiday

Vanessa Kirby – Pieces of a woman

Frances McDormand – Nomadland

Carey Mulligan – Promising young woman

Bästa manliga huvudroll:

Riz Ahmed – Sound of metal

Chadwick Boseman – Ma Rainey's black bottom

Anthony Hopkins – The father

Gary Oldman – Mank

Steven Yeun – Minari

Bästa kvinnliga biroll:

Maria Bakalova – Borat subsequent moviefilm

Glenn Close – Hillbilly elegy

Olivia Colman – The father

Amanda Seyfried – Mank

Yuh-Jung Youn – Minari

Bästa manliga biroll:

Sacha Baron Cohen – The trial of the Chicago 7

Daniel Kaluuya – Judas and the black Messiah

Leslie Odom, Jr. – One night in Miami

Paul Raci – Sound of metal

Lakeith Stanfield – Judas and the black Messiah

Bästa originalmanus:

Judas and the black Messiah

Minari

Promising young woman

Sound of metal

The trail of the Chicago 7

Bästa animerade film:

Onward

Over the moon

A Shaun the sheep movie: Farmageddon

Soul

Wolfwalkers

Bästa dokumentär:

Collective

Crip camp

The mole agent

My octopus teacher

Time

Bästa internationella film:

Another Round (En runda till) – Danmark

Better Days – Hong Kong

Collective – Rumänien

The man who sold his skin – Tunisien

Quo vadis, Aida? – Bosnien och Hercegovina

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.