Ny rapport: Klimatjournalistiken har fördubblats sen 2014

Publicerad

Klimataktivisten Greta Thunberg och förra årets varma sommar har gjort klimatet till en het nyhet. Under förra året publicerades över 230 artiklar om klimatet om dagen i svenska medier. Det är det högsta antalet någonsin.
– Det är hoppfullt! Men vi är långt ifrån där vi borde vara, säger Maria Schultz på Vi-skogen.

Under 2018 publicerades nästan 85 000 artiklar om klimatet i svenska medier. Det är en ökning med 38 procent jämfört med 2017, och en dryg fördubbling sedan 2014. Det visar medieanalysföretaget Retrievers rapport som de gjort på uppdrag av Vi-skogen för femte året i rad. Vi-skogen är en svensk biståndsorganisation som planterar träd i Kenya, Rwanda, Uganda och Tanzania.

Störst var ökningen efter sommaren, mycket på grund av de varma temperaturerna med bränder och foderkris till följd. Även 16-åriga Greta Thunbergs klimataktivism var mycket omrapporterad. Thunberg hamnar på plats elva på listan över vilka som syntes mest i klimatfrågan 2018, vilket innebär att hon är den enda icke-politikern på topp 15. Överst på listan finns statsminister Stefan Löfven (S).

Ytterligare toppar i nyhetsrapporteringen om klimatet under 2018 var FN:s klimatmöte i Katowice och klimatrapporten från FN:s panel IPCC.

Lokaltidningar ökar mest

Dagens Nyheter är tidningen som skrev allra mest om klimatet 2018. Men det är två lokaltidningar som ökat mest. Vimmerby tidning tredubblade sin klimatbevakning och publicerade i snitt två artiklar om dagen i ämnet. Mitt i-tidningarna som ger ut gratistidningar i Stockholmsområdet mer än fördubblade sin bevakning.

– Utifrån den varma sommaren beskrev vi torkan, vattenbristen och bränderna. Andra frågor som engagerat våra läsare mycket är grön energiproduktion, som solceller, och omställningen till mer klimatsmart mat för barn i förskola och skola, säger Anna Körnung, chefredaktör för Mitt i, i rapporten.

Hoppfull men inte nöjd

Maria Schultz är verksamhetschef på svenska biståndsföreningen Vi-skogen som tagit initiativ till rapporten. Hon är positiv till att redaktioner i hela Sverige nu diskuterar hur man kan rapportera om frågan, och att många har gjort särskilda satsningar. Samtidigt hoppas hon på ännu starkare bevakning i framtiden.

– Det är hoppfullt! Men vi är långt ifrån där vi borde vara. Trots att antalet artiklar om klimatet fördubblats sedan 2014 satsas lika stor bevakning av vår tids största ödesfråga som på till exempel fotbolls-VM. Vi hoppas att media kommer att ta klimatfrågan på än större allvar det kommande året, säger Maria Schultz i rapporten.

Medieanalysföretaget Retriever ägs av TT Nyhetsbyrån, norska nyhetsbyrån NTB samt finska nyhetsbyrån STT.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Ett förändrat klimat

Mer i ämnet