Det går allt bättre för de digitala abonnemangstjänsterna. Foto: TT

Rapport: Den digitala bokförsäljningen fortsatt stark

Uppdaterad
Publicerad

Fortsatt stark digital försäljning och en svag ökning av den totala bokförsäljningen i Sverige, det visar en ny rapport från Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen.

– Vi ser en fortsatt stark digital försäljning som har pågått i flera år, säger Erik Wikberg, rapportförfattare, till Kulturnyheterna.

Den totala bokförsäljningen i Sverige ökade med 1,1 procent räknat i kronor under 2019. Bakgrunden är att det går allt bättre för de digitala abonnemangstjänsterna, som Storytel och Bookbeat, det visar rapporten Bokförsäljningsstatistiken.

De digitala abonnemangstjänsterna visar en ökning med 36,2 procent räknat i kronor medan den fysiska bokhandeln minskade med 4,4 procent.

Varför vill allt fler ta del av litteratur digitalt?

– Jag tror dels att det handlar om att man konsumerar annan kultur på det här sättet, som film, musik och tv-serier, och dels att tillgängligheten är stor. Man har sitt abonnemang, man kan testa sig fram med olika böcker. Beslutet att lyssna på en bok är inte lika stort som att köpa ett fysiskt exemplar i butik, säger Erik Wikberg, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, som har sammanställt rapporten.

I år har man för första gången sammanställt statistik över försäljning inom olika genrer. Där ökade skönlitteratur mest med 9,6 procent och deckare och spänningslitteratur med 4,5 procent. Facklitteratur minskade med 6 procent.

Försäljningen av barn- och ungdomslitteratur är den genre som har stått stark under flera år, men 2019 blev ett trendbrott.

– Sedan 2013 är barnboksförsäljningen den enda genre som har ökat varje år. Nu har den minskat med 1,8 procent. Det är inget jättestort trendbrott eftersom försäljningen är på så höga nivåer, men barn- och ungdomslitteraturen är otroligt viktig för branschen och samhället, säger Erik Wikberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.