Röstcoachen: Så vässar du högläsningen för barnen

Uppdaterad
Publicerad

Högläsningen för barn minskar i Sverige på lång sikt. För att ändra på detta och ge fler barn en chans att bättra på läsförståelsen satsar flera bibliotek på handfasta tips för förskolepedagoger och föräldrar – bland annat genom röstcoachning.

I mitten av september släppte Svenska förläggareföreningen en rapport om läsningens tillstånd i Sverige. I rapporten stod det bland annat att läsningen minskat med en tiondel i befolkningen de senaste 25 åren – särskilt bland barn och unga.

Rapporten konstaterar även att ”svenska elever visar ett påfallande mindre intresse för frivillig läsning än elever i andra länder”.

Man ser även att andelen föräldrar som ägnar sig åt läsaktiviteter med sina barn är lägre i Sverige än i andra länder och högläsningen har minskat på lång tid, även om andra undersökningar visat på en viss ljusning på kort sikt.

Lär dig högläsa bättre än en Dramatenskådis

Enligt Skolverket visar forskning att barn som ”tidigt ingår i språkgemenskaper” där bland annat högläsning ingår får bättre språk- läs- och skrivutveckling senare i livet.

Med detta i åtanke har fler bibliotek börjat ge tips om högläsning. Under höstlovet (som Läsrörelsen och regeringen sedan 2015 kallar för läslovet) kommer bland andra biblioteket i Skarpnäck att plocka in experthjälp i form av röstpedagogen Ewamaria Roos som bland annat arbetare med Dramatenskådespelare om hur man blir så bra högläsare som möjligt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.