Under det senaste året har drygt 100 000 länkposter med coronaanknytning delats från svenska sidor på Facebook. Många av de som blivit virala har gemensamma nämnare.
– Det är texter som väcker känslor, det kan vara positiva nyheter, men också negativa och dramatiska nyheter. Särskilt texter som väcker engagemang och identifikation brukar funka bra, säger Andreas Widholm, docent i journalistik, som arbetat på studien Journalistik i coronans tid.
Krutgummor och krutgubbar
Coronasituationen ger inte utrymme för så mycket glädje, men ett flertal virala poster under året, speciellt under början av pandemin gällde så kallade “krutgummor” och “krutgubbar”, äldre personer runt hundraårsstrecket som överlevt covid-19. Men det ämne, med flera inlägg, som engagerat mest interaktion var Adam Alsings dödsbud.
– Den nyheten är sorglig, väcker känslor, den är negativ, men den skapar också en möjlighet till identifikation och sorg och engagemang, säger Andreas Widholm.
Skillnad på att läsa och dela
Facebookflödet formas av det som väcker mest engagemang, som i delningar, likes och kommentarer. Det finns dock en skillnad mellan hur vi läser och engagerar oss i nyheter på sociala medier.
– Människor har en tendens att läsa och klicka på negativa nyheter, men man delar mycket hellre positiva texter. Forskning visar att det beror på att delning är ett socialt beteende som hänger ihop med att man ska visa upp vem man är för människor i sitt nätverk, säger Andreas Widholm.
Vad får man för bild av coronapandemin om man bara nyhetskonsumerar genom Facebook istället för en nyhetssajt?
– Man hade fått en helt annan bild. Man får ta del av de texter som Facebook framförallt uppvärderar i de här systemen. Man hade fått en bild av de texter som engagerar många.