Så vill alla klä sig nu

Uppdaterad
Publicerad

Med anledning av Stockholm Fashion Week gästade Daniel Lindström, modechef på herrmagasinet Café, och Cia Jansson, chefredaktör på modemagasinet Elle SVT:s Gomorron.

Just nu pågår Stockholm Fashion Week. En vecka full av visningar för att ge en inblick i hur höst- och vintermodet kommer se ut.

Daniel Lindström har varit ute på en Europaturné av modeveckor. Bland annat i Paris, Milano och London. Han har observerat att intresset för herrmodet går uppåt.

Genererar mer pengar

– Man märker att de här stora modehusen satsar mer på herr för att det har blivit en större industri och man tjänar mer och mer pengar på herrkollektionerna. Vilket märks på visningarna med stora påkostade produktioner.

Han berättar om en uppmärksammad visning av det italienska modehuset Gucci i Milano.

– Och det är en väldigt androgyn kollektion. En slags ny riktning för Gucci med blusar och spets.

Svenska modeföretag i framkant

Att mixa herr- och dammode verkar vara en trend just nu.

– Vi ser det här på flera catwalks att man mixar tjejer och killar, säger Cia Jansson.

Men hur bra tror ni det säljer?

– Det säljer jättebra. Framför allt svenska designers är väldigt bra på unisex, säger Cia Jansson.

– Det är framför allt roligt när det händer nya saker, tillägger Daniel Lindström.

Så vill ”alla se ut”

Det franska modehuset Yves Saint Laurent är enligt Lindström och Jansson det absolut hetaste just nu.  

– Den här stilen säljer väldigt bra för dam och herr. Det är så som alla vill klä sig i dag, säger Daniel Lindström och Cia Jansson håller med.

– Det är en rockig look som tittar väldigt mycket på LA och en ung generation men tar också intryck av Yves Saint Laurent (företagets grundare som dog 2008 red. anm.) som på 60-talet skapade den här looken.

Se hela inslaget i klippet ovan.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer