Arnold Schwarzeneggers brandtal till det ryska folket om kriget i Ukraina har fått över 30 miljoner visningar på ett dygn. Foto: TT

Schwarzeneggers brandtal trendar i Ryssland

Publicerad

Arnold Schwarzeneggers brandtal till det ryska folket om kriget i Ukraina har fått över 30 miljoner visningar på ett dygn. Om president Vladimir Putin hör till dem som sett klippet är oklart, men actionhjältens profil är ett av bara 22 konton som följs av Putins officiella konto på Twitter.

Enbart på Twitter har Schwarzeneggers video, som publicerades 17 mars, närmare 25 miljoner visningar och nästan 400 000 delningar. Enligt BBC trendar klippet på ryska Twitter under fredagen.

På Facebook har klippet setts nästan åtta miljoner gånger och på Instagram har det nära fyra miljoner visningar.

Eftersom flera av kanalerna har begränsats i det sedan invasionen än mer kraftigt censurerade Ryssland publicerades klippet även på den populäre meddelandetjänsten Telegram, som ryssar ännu har tillgång till, där det på ett dygn fått över 600 000 visningar.

I en nio minuter lång video som undertextats på ryska lägger actionhjälten ut texten om det pågående kriget.

”Ukraina startade inte det här kriget, jag vet att er regering har sagt att detta är ett krig för att 'avnazifiera' Ukraina. Det är inte sant. Det här är inte det ryska folkets krig”, säger han och uppmanar sedan Putin att avbryta kriget:

”Du startade det här kriget. Du leder det här kriget. Du kan stoppa det här kriget.”

Schwarzeneggers relation till Ryssland går långt tillbaka och filmstjärnan har besökt landet flera gånger. 2010 träffade han som guvernör för Kalifornien Rysslands dåvarande president Dmitrij Medvedev i Moskva, som skämtsamt erbjöd Schwarzenegger tjänsten som ny borgmästare i huvudstaden.

– Om du var en rysk medborgare hade du kunnat komma och arbeta för oss, sade Medvedev.

Se en bit ur talet här:

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.