Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se kollektionerna från catwalken och hör om arbetet bakom showen i videon. Foto: Musa Sanno/Fashion weekend Gambia

Se den gambiska modehelgen: ”Vill nå ut till resten av världen”

Publicerad

I helgen arrangerades “Fashion weekend Gambia” för elfte gången. En samlingspunkt för gambiska modeskapare att visa upp sina bästa kreationer. Men bakom kulisserna ligger ett krävande arbete med att slå igenom i en tuff bransch.  

Konkurrensen är hård för designers och modeller som vill synas på den gambiska modehelgen. Förutom en chans att visa upp sitt arbete innebär den också verktyg för att ta sig vidare inom modeindustrin.  

– Det är en plattform för att lyfta Gambia. Att hitta vad som är unikt gambiskt och fira det, säger modehelgens grundare Lena Nian. 

Show varje år

På catwalken sammanstrålar nutida trender och västafrikanska traditioner. Allt från vaxtryck, tyger färgade med lera, batik och kente till traditionellt vävda gambiska tyger.   

Ett kulturellt arv som Lena Nian och producenten Soma Njie hoppas kunna bidra till att bevara. 

– Att anordna en show varje år är väldigt, väldigt svårt. Särskilt med en så liten marknad, säger Soma Njie.

Inte bara modevecka i New York

De är många som arbetar med att hitta sponsorer, material och lokaler. Framförallt är ekonomin en utmaning för ett evenemang av så stor skala i Gambia, ett av Afrikas minsta land.  

Trots att kreativiteten är stor, utmanas den av de begränsade resurserna. Detta är en genomgående trend för flera afrikanska länders modeindustrier, enligt en rapport av FN-organet Unesco som släpptes i oktober

– Framåt vill vi nå ut till resten av världen. Att de inte bara ska tänka modeveckan i New York, Milano eller Nigeria. Utan fråga oss vad vi har i Gambia.

Se modet från helgen och hör Lena Nian och Soma Njie berätta mer i videon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.