Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
På Historiska museet i Stockholm har man infört gratis inträde på onsdagar för att motverka publiktapp, berättar museichefen Åsa Marnell. Foto: Martin Ekelin/SVT

Slopad gratisentré tvingar museerna till kreativa lösningar

Publicerad

Sedan årsskiftet gäller entréavgift för besök på statliga museer för vuxna. Omställningen kräver att museerna inför nya biljett och inpasseringssystem. Men det är upp till museerna själva att hitta kreativa strategier för att motverka publiktapp. 

150 kronor verkar vara normalpriset för en vuxenbiljett på statliga museer. Priset är satt baserat på svenska och internationella jämförelser. Museerna räknar kallt med att tappa besökare sedan reformen med slopad frientré infördes vid årskiftet.

– Vi har infört fri entré på onsdagar och öppet kvällstid, så att det ska vara tillgängligt för människor som går i skolan och arbetar att gå på museum. Dessutom har vi infört ett årskort som gäller för sju museer under paraplyet Sveriges historiska museer säger Åsa Marnell, museichef vid Historiska museet i Stockholm.  

Medför extra kostnader

På Moderna museet i Stockholm har man erfarenhet av att hantera olika entréavgifter. Men reformen har ändå lett till extra kostnader. 

Gitte Ørskou är överintendent på Moderna museet:   

– Det var likadant 2022, att vi tog entré till våra tillfälliga utställningar. Vi har ett system som kan hantera det. Men vi har satt upp lite fler avspärrningar och har extrapersonal som ska kolla biljetter. Så de stora kostnaderna har varit på personalsidan. 

Årskort billigare än dagskort

På världskulturmuseerna som innefattar Medelhavsmuseet, Östasiatiska, Etnografiska och Världskulturmuseet i Göteborg har man infört ett årskort till sina fyra museer – som kostar 10 kronor mindre än en dagsbiljett till ett av museerna.

– Vi har verkligen ansträngt oss för att hitta en prismodell för att inte tappa besökare och som ska få människor att vilja komma tillbaka. Reformen slår mot grupper med svaga ekonomier, säger Joakim Skoglund, chef för kommunikation och marknad vid världskulturmuseerna. 

Medlemsorganisationen Sveriges museer, befarar att de återinförda avgifterna för besökare ska leda till ytterligare publiktapp i en tid av ekonomisk kris och inflation. 

– Museerna har ställt om på kort tid. Det handlar bland annat om att anställa personal och ordna med nya besökssystem. Men museerna ställs också inför stora ekonomiska utmaningar nu och svåra prioriteringar i verksamheterna, säger Gunnar Ardelius, generalsekreterare vid Sveriges museer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.