Foto: SVT

Stadsmissionen går till attack mot SD:s valaffisch

Publicerad

Stockholms stadsmission riktar skarp kritik mot Sverigedemokraternas reklamaffischer mot ”det organiserade tiggeriet”. SL har dock inga planer på att stoppa kampanjen.

Sverigedemokraternas (SD):s reklamkampanj inför EU-valet pryds av texten ”Det är dags att stoppa det organiserade tiggeriet på våra gator”. Kampanjen har redan väckt en hel del reaktioner. SL har de senaste dagarna blivit nedringda av hundratals resenärer som är upprörda över kampanjens budskap och debatten har gått varm på företagets Facebooksida.

– Det har varit betydligt mer reaktioner än vanligt, även om det börjar mattas av nu. Vi försöker nu moderera Facebooksidan så att det inte blir ett forum för partipolitiska diskussioner, säger Jesper Pettersson, presschef på SL till Kulturnyheterna.

Nu riktar även Stockholms stadsmission stark kritik mot reklamen. Enligt Stockholms stadsmission är inte tiggeriet i Stockholm organiserat och de tycker därför att SD:s kampanj innehåller faktafel.

”SD har valt ut samhällets mest diskriminerade och marginaliserade grupp individer att basera ett direkt felaktigt kampanjbudskap på”, skriver Stockholms stadsmission på sin hemsida.

”Ett allvarligt övertramp”

– Jag tycker att kampanjen är förskräcklig, säger Anna Johansson, socialchef på Stockholms stadsmission till Dagens media och kallar reklamen för ett solklart fall av ”populism och röstfiskeri”.

Enligt henne är SD:s kampanj ett rejält övertramp och alla som ser den bör veta att den bygger på faktafel.

Stockholm stadsmission träffar dagligen den målgrupp, som SD skriver om i sin valaffisch, och genom sin verksamhet säger Anna Johansson att det vet att tiggeriet inte är organiserat. De har träffat över 7000 individer som motsätter den bild som SD målar upp i sin kampanj.

– Vi har en unik ställning där vi faktiskt kan säga att det inte ser ut så här, säger Anna Johansson till Dagens media.

Anna Johansson är också kritisk mot den människosyn som hon tycker SD ger uttryck för i sin kampanj.

– Att påstå att dessa individer som lever helt utanför samhället, oavsett land, tillhör organiserad brottslighet är ren och skär lögn, fortsätter hon.

”Larvig kritik”

Sverigedemokraternas pressekreterare Linus Bylund menar att kritiken mot valaffischen inte är befogad.

– Vi har flera källor som uppger att det visst finns tiggeri som är organiserat. Det finns tiggare själva som uppger detta. Det är larvigt att påstå att det är ren lögn, säger Linus Bylund.

Enligt SD är deras valkampanj en kritik mot en företeelse som förekommer i Sverige som en följd av den fria rörligheten inom EU. Och en följd av att andra medlemsländer inte tar väl hand om sin romska befolkning.

Linus Bylund håller heller inte med om att valkampanjen pekar ut en marginaliserad grupp i samhället.

– På samma sätt som vi vill minska invandringen så vill vi stoppa det organiserade tiggeriet i Sverige. Det betyder inte att vi är emot tiggare eller invandrare eller vill hänga ut dem som en socialt utsatt grupp, fortsätter Linus Bylund.

Kommer inte att stoppas

Trots de starka reaktionerna har SL inga planer på att stoppa Sverigedemokraternas kampanj.

– Nej det har vi inte. Vi har gjort en bedömning innan reklamen sattes upp och den står vi fast vid, säger Jörgen Pettersson.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

EU-migranter i Stockholm

Mer i ämnet