Från 79 kronor i månaden till 99 kronor i månaden. Så mycket har det vanligaste priset på strömmade film- och tv-tjänster ökat sen Netflix, HBO Nordic, Viaplay och C More slog igenom i Sverige 2012.
Ökningen på 25 procent ligger långt över konsumentprisindex under samma period, som bara ökat med 2,8 procent.
LÄS MER: Netflix om prisökningarna: ”Normal affärsutveckling”
Det finns två förklaringar till detta, menar Marie Nilsson, vd för analysföretaget Mediavision.
– Det var marknadsledande Netflix som satte prisnivåerna, sen har egentligen alla andra haft att förhålla sig till dem. 79 kronor var ett lockpris: Man ville etablera ett beteende hos svenskarna för att sen höja priset, säger hon.
– Men den tjänst man har idag är också annorlunda från vad man lanserade 2012. Nu tillverkas egna tv-serier för enorma summor. Produkten är bättre och blir därför dyrare.
Fler ökningar att vänta
Att Netflix ökar sina priser gör det sannolikt att fler strömningstjänster kommer följa efter, menar Marie Nilsson.
– Man kan sannolikt inte ta betydligt mer betalt än marknadsledaren. Så min gissning är att de andra aktörerna är nöjda över att Netflix höjer priset.
Inga prischocker
Men om ”lockpris”-eran är över: Hur dyra kommer tv-tjänsterna bli? En komplicerad fråga, enligt Marie Nilsson. För kraftiga höjningar krävs att man kan visa på en betydligt bättre produkt, eller att traditionell kabel-tv antingen blir billigare eller mindre populärt.
– Jag tror att prisutvecklingen kommer vara ganska jämn, att aktörerna plötsligt höjer till 200 kronor i månaden ser jag som osannolikt i nuläget, säger Marie Nilsson.
LÄS MER: Svenskars abonnemangsutgifter skenar