Ny rapport: Tittartappet för linjär-tv accelererar

Uppdaterad
Publicerad

Tittandet på linjär-tv har stadigt minskat de senaste tio åren, med undantag för pandemiåret 2020. Nu visar en rapport att tappet accelererade under 2022, rapporterar Dagens Media. Bland personer mellan 15 och 64 år minskade tittandet med 12 procent jämfört med året innan.

Totalt 114 minuter per dag tittade svenskarna i genomsnitt på linjär-tv i målgruppen mellan 3 och 99 år under 2022. Det är ett tapp på drygt 8 procent jämfört med föregående år. I den breda kommersiella målgruppen, 15-64-åringar, är tappet 12 procent och bland 24-34-åringar 21 procent.

Under 2022 gick TV4 för första gången sedan 2008 om SVT1 i tittartid och är nu således Sveriges största tv-kanal. Tittartiden i TV4 ligger på 30 minuter per dag medan den i SVT1 ligger på 28 minuter per dag i målgruppen 3-99-åringar.

Meningarna går isär

SVT:s programdirektör Jan Helin tycker dock att mätandet av enbart tittartid ger en missvisande bild.

– Det är ett gammalt mått från när tv-världen i huvudsak bestod av en befolkning som tittade på linjär tv. Men i räckvidd är SVT1 större, det är alltså fler som tittar på SVT1 en genomsnittlig vecka. Men de som tittar på TV4 tittar längre, säger han till Kulturnyheterna.

TV4:s kanal- och innehållsredaktör Fredrik Arefalk ser däremot inga problem med hur mätningen gjorts.

– I tv-världen har kanalerna alltid jämförts utifrån tv-tittandet i tid så det är inget nytt. Vi är stolta och glada över att vara Sveriges största tv-kanal och hoppas kunna försvara den positionen även framåt, säger han till Kulturnyheterna.

Bortprioriterar dagtids-tv

En av anledningarna till att tittarna föredrar att titta längre på TV4 tror Helin är att kanalen alltid varit stark på dagtid med långa sändningar, till exempelvis ”Nyhetsmorgon” och ”Efter fem”. Något som SVT bortprioriterat i samband med att mer fokus lagts på en förflyttning till SVT play.

– Vi lägger mycket repriser dagtid. Och det ska jag erkänna inte är särskilt effektivt för den trogna linjär-tittaren har redan sett det så då tittar de gärna på något annat. Men det är en prioritering vi behöver göra.

När det gäller tv-tittande via playtjänster så ökar detta generellt. Antalet spenderade timmar ökade med 7 procent på TV4 Play och med 2 procent på SVT Play. 507 miljoner timmar lade målgruppen 3-99 år på SVT Play och drygt 195 miljoner timmar lade de på TV4 Play.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.