Över 3,5 miljoner tittare såg Benjamin Ingrosso vinna Melodifestivalen. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Efter tittartappet: Publiken återvände till Melodifestivalens final

Uppdaterad
Publicerad

Efter historiskt låga tittarsiffror i Andra chansen återvände en miljon människor till tv-skärmarna för att se Melodifestivalfinalen. Totalt såg 3,5 miljoner tittare Benjamin Ingrosso ta hem årets final – det är färre än förra året, men bättre än 2016 och 2014.

Kulturnyheterna har tidigare rapporterat om de stadigt sjunkande, och tidvis historiskt låga, tittarsifforna för årets Melodifestival. Efter en första delfinal med 3,3 miljoner tittare rasade siffran i de efterföljande programmen.

Nu är festen över och de slutgiltiga siffrorna har presenterats. 3 551 000 personer såg storfavoriten Benjamin Ingrosso dansa hem Sångfågeln-statyn, vilket innebär att publiktappet upphörde när det var dags för final.

Melodifestivalen 2018

Andra chansen historiskt låg

Siffrorna är relativt bra efter de låga siffrorna som ledde upp till finalen, där Andra chansen sågs av endast 2 572 000 tittare – en historiskt låg siffra med Melodifestival-mått mätt.

200 000 fler tittare såg fjolårets final, när kostymklädda Robin Bengtsson vann med I can’t go on. Men årets publik var större än när Frans vann med If I were sorry 2016 och 2014, när Sanna Nielsen vann med låten Undo.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Melodifestivalen 2018

Mer i ämnet